Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.09.2005, sygn. POIV-443/38/05, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/38/05
Czy czynności wykonywane w ramach programu EQUAL stanowią usługę czyli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Czy podatek od towarów i usług w ramach programu EQUAL stanowi wydatek kwalifikowany?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.06.2005 r. bez znaku uzupełnionego pismem z dnia 11.07.2005 r. znak WSZiA/R/765/05 w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej tego czy:-czynności wykonywane w ramach programu EQUAL stanowią usługę czyli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług -podatek od towarów i usług w ramach programu EQUAL stanowi wydatek kwalifikowanypostanawiam:ocenić stanowisko Strony jako nieprawidłowe.UZASADNIENIE Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Strona rozpoczyna realizację projektu pod nazwą "System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych" w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Dotacja przyznana na realizację projektu przekazana zostanie za pośrednictwem Fundacji "Fundusz Współpracy" na wyodrębniony rachunek bankowy Strony. Strona jako lider projektu (Administrator) odpowiadać będzie m.in. za realizację całości projektu i prawidłowe wydatkowanie środków finansowych. Na mocy zawartych umów partnerzy projektu będą wykonywali przydzielone zadania niezbędne do realizacji celów określonych w projekcie. Środki na realizację celów będą przekazywane partnerom przez lidera projektu. W zakresie wątpliwości Strony dotyczących tego czy czynności wykonywane w ramach programu EQUAL podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy podatek od towarów i usług w ramach programu EQUAL stanowi wydatek kwalifikowany uprzejmie informuję:W odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach Programu EQUAL zostało już zajęte stanowisko w postanowieniu tut. Organu podatkowego z dnia 16.05.2005 r. znak POIV-443/28/25 w którym wyjaśniono: Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535. z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.W świetle powyższego "świadczenie usług" w rozumieniu w/w ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie jest zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych.Tak więc pojęcie "świadczenie usług" obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez podatnika, ale również niewymagające aktywnego działania. Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zobowiązaniowego. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego świadczenie może polegać zarówno na czynieniu, jak i na powstrzymaniu się od działania, może to być też jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania.Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz do prawidłowego jego opodatkowania.Skoro więc, jak wynika z przedłożonych dokumentów, na mocy zawartych z Administratorem umów partnerzy projektu będą wykonywali określone zadania (zbieranie danych, przeprowadzanie badań rynkowych, analizowanie i opracowywanie materiałów) a Strona, nie tylko nadzoruje te działania lecz stanie się również właścicielem praw autorskich do utworów będących ich rezultatami lub będzie nimi dysponowała, to wystąpi w tej sytuacji nabycie przez Administratora usług od partnerów projektu. W kwestii czy podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany wyjaśniam:Podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym w sytuacji jeżeli podatnikowi nie przysługuje prawo do jego odliczenia lub zwrotu na podstawie przepisów z zakresu podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przepisami tej ustawy. Tak więc podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedstawionym stanie faktycznym Strona wskazuje, że ponoszone wydatki nie będą związane z czynnoścami opodatkowanymi, co skutkuje tym, że podatek naliczony od tych zakupów nie podlega odliczeniu od podatku należnego stanowiąc koszt kwalifikowany. Zaznaczyć jednak należy, że przedłożona "Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju" przewiduje, iż Strona zostanie właścicielem autorskich praw majątkowych do utworów powstałych w rezultacie realizacji zadań projektu, które są utworami w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Gdy Strona będzie dalej przenosić autorskie prawa majątkowe jak i udzielać licencji wówczas stanowić to będzie wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tej sytuacji wydatki związane z tymi opodatkowanymi czynnościami nie będą mogły stanowić kosztu kwalifikowanego. Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż zgodnie z art.14a § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa regulującym zasady udzielania interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wobec tego niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy wyłącznie indywidualnego stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia, natomiast nie odnosi się do pozostałych podmiotów uczestniczących w Programie. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty