Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2005, sygn. PP/443-1/05, Urząd Skarbowy w Hrubieszowie, sygn. PP/443-1/05
Przedsiębiorstwo PKS jako uprawniony przewoźnik wykonujący publiczny transport zbiorowy osób, otrzymuje dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania ustawowych ulg dla pasażerów.Rodzaje uprawnień do ulgowych przejazdów w regularnych przewozach osób oraz sposób finansowania dopłat reguluje ustawa z 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tekst jednolity Dz. U. Z 2002 r. Nr 175 poz. 1440 z późn. zm.)Zgodnie z art. 8a wyżej wymienionej ustawy, kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.Do dnia 30.04.2004 roku dopłaty te pozostawały poza zakresem regulacji ustawy z 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług. Od dnia wejścia w życie ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, tj. od 1 maja b.r., podstawą opodatkowania jest obrót (art. 29 ust. 1). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą lub świadczeniem usług.Czy w tej sytuacji podatnik powinien odprowadzić kwotę należnego podatku VAT wyliczonego "w rachunku stu" od kwoty otrzymanej dopłaty. Obrót (podstawę opodatkowania) stanowi w tym przypadku kwota otrzymanej dopłaty zmniejszona o należny podatek.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty