Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.10.2005, sygn. III-1/4407INT-21/VAT/05/SG, Izba Skarbowa w Łodzi, sygn. III-1/4407INT-21/VAT/05/SG
Wnioskiem z dnia 17.02.2005 r. Strona zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opocznie o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż Strona jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie zadań powiatu nałożonych odrębnymi ustawami, realizowanych przez tę jednostkę oraz w zakresie umów cywilnoprawnych zawieranych w imieniu powiatu, z wyjątkiem tych, które są zawierane przez kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych na podstawie upoważnienia Zarządu Powiatu.Podatnik jest jedną z licznych jednostek organizacyjnych powiatu realizujących zadania powiatu oraz nabywa towary i usługi niezbędne do wykonywania tych zadań. Posiada ono status jednostki budżetowej i jest w ocenie Strony podatnikiem podatku od towarów i usług.Pytanie zawarte w w/w wniosku Podatnika dotyczy zakresu w jakim Powiat miałby być zgłoszony do rejestracji dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Strony Powiat w obecnym stanie prawnym byłby Podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie sprzedaży gruntów i nieruchomości na podstawie aktów notarialnych oraz wynajmu, dzierżawy składników majątkowych będących w dyspozycji Starostwa Powiatowego. W świetle ustalonego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie w postanowieniu z dnia 20.05.2005 r., Nr USIII-443/8/05/MS uznał za nieprawidłowe stanowisko Podatnika określone w w/w wniosku z dnia 17.02.2005 r. oraz stwierdził, iż Powiat może być podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania jakichkolwiek czynności, na podstawie umów cywilnoprawnych bezpośrednio, a nie poprzez wyodrębnione jednostki organizacyjne, wchodzących w zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Do czynności takich mogą zaliczać się wymienione w zapytaniu sprzedaż gruntów i nieruchomości oraz wynajem i dzierżawa składników majątkowych.Jednak ze względu na mnogość kompetencji i zadań powiatu, nie sposób jednoznacznie stwierdzić, czy czynności wymienione w zapytaniu byłyby jedynymi, z tytułu których Powiat może być podatnikiem podatku od towarów i usług i które należałoby ująć w deklaracji. Na powyższe postanowienie Strona pismem z dnia 25.05.2005 r. złożyła w ustawowo określonym terminie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty