Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    08.08.2005 Podatki

    Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.08.2005, sygn. PSUS/PBOW/423/124/P/05/GA, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu, sygn. PSUS/PBOW/423/124/P/05/GA

    Czy świadczenie na rzecz pracownika, finansowane w części ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, zaś w pozostałej finansowane przez samego pracownika, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych?

    Pytanie podatnika

    Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez pełnomocnika Doradcę Podatkowego przedstawione we wniosku z dnia 25.04.2005 r., który wpłynął do tutejszego Urzędu w dniu 16.05.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń na rzecz pracowników, sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest prawidłowe.W dniu 16.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie. stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka utworzyła na podstawie przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Ponadto Spółka na podstawie umowy o prowadzeniu wspólnej działalności socjalnej zawartej z Hutą oraz podmiotami powstałymi w wyniku restrukturyzacji Huty, pełni funkcje administratora środków zgromadzonych na oddzielnym koncie w celu finansowania wspólnej działalności socjalnej podmiotów będących stroną wspomnianej umowy. Dodatkowo, zostały zawarte umowy, na mocy których Spółka świadczy na rzecz Huty i pozostałych spółek usługi polegające na obsłudze świadczeń wynikających z regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz usługi administracyjne wynikające z obsługi tych świadczeń. Część świadczeń na rzecz pracowników Spółki oraz pracowników zatrudnionych przez podmioty będące stroną umowy o prowadzeniu wspólnej działalności socjalnej jest finansowana w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, część zaś tych świadczeń jest tylko dofinansowywana ze środków funduszu. W tym drugim przypadku zakres dofinansowywania został określony w regulaminie funduszu, w zależności od rodzaju świadczeń. Różnica pomiędzy ceną lub wartością dofinansowywanego świadczenia a kwotą sfinansowaną ze środków funduszu jest opłacana ze środków własnych pracownika. W dotychczasowej działalności Spółki, zwolnienie z opodatkowania przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosowane było wyłącznie w odniesieniu do świadczeń na rzecz pracowników Spółki oraz pracowników zatrudnionych przez podmioty będące stroną umowy o prowadzeniu wspólnej działalności socjalnej, które to świadczenia w całości zostały sfinansowane ze środków zakładowego funduszu. Zwolnienie to nie było stosowane, jeżeli pracownicy ponosili częściową odpłatność za określone świadczenia.Pytanie Wnioskodawcy: Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy zwolnienie z podatku przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje zastosowanie w sytuacji, w której świadczenie na rzecz pracownika finansowane jest w części ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zaś w pozostałej części finansowane jest przez samego pracownika? Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie: Zdaniem Spółki zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku jest wartość rzeczowych świadczeń, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary i usługi. W opinii Spółki powyższy przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie miał zastosowanie zarówno w przypadku świadczeń finansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jak i w przypadku świadczeń dofinansowywanych ze środków funduszu, gdzie koszt tych świadczeń jest pokrywany częściowo ze środków własnych pracowników. Użyte w ustawie określenie "sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych" oznacza, że warunkiem zastosowania zwolnienia określonego w przepisach ustawy jest sfinansowanie przez pracodawcę określonych świadczeń wyłącznie ze środków wymienionych funduszy, a nie ze środków pochodzących z innych źródeł pracodawcy finansującego dane świadczenie. W rezultacie warunkiem wystarczającym do zastosowania zwolnienia określonego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest, by środki, które pracodawca przeznacza na finansowanie świadczeń pracowników pochodziły w całości ze źródeł określonych w przedmiotowym przepisie ustawy. Określenie "w całości" odnosi się więc wyłącznie do źródła, z jakiego pochodzą środki użyte przez pracodawcę na finansowanie określonych świadczeń. Nie oznacza to jednak, że środki przekazane z funduszu na sfinansowanie danego świadczenia dla pracownika konieczne muszą pokrywać 100% wartości danego świadczenia.Ocena prawna stanowiska pytającego: Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 170 ze zmianami) za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych. Źródłem finansowania świadczeń rzeczowych mogą być środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub środki obrotowe zakładu pracy. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380zł.; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Ponadto art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem z powyższego przepisu wynika, iż przychodem pracownika są wyłącznie wartości otrzymanych świadczeń w naturze. Natomiast jeżeli pracownik sam finansuje wartość rzeczy lub jego część to nie może być to rozumiane jako otrzymane przez niego świadczenie. Nawiązując do postawionego przez Spółkę pytania świadczeniem na rzecz pracownika jest tylko ta część, która jest finansowana przez pracodawcę bez względu na źródło (fundusz socjalny lub inne środki pracodawcy), w pozostałej zaś części jest to wydatek pracownika. Odnosząc się natomiast do sformułowania "sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych" oznacza, że konieczne jest aby pracodawca bądź związek zawodowy nie sfinansował w/w świadczeń z innych źródeł niż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych lub fundusz związków zawodowych. W związku z powyższym przyznane pracownikowi świadczenia rzeczowe w wysokości określonej w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (np. 80% wartości rzeczy) sfinansowane przez pracodawcę w całości z zakładowego funduszu socjalnego lub funduszu związków zawodowych nieprzekraczające w roku podatkowym kwoty 380 zł, korzysta ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • CIT/PIT - przepisy wspólne
    • Premie świąteczne – bonus dobrowolny czy obowiązek pracodawcy
    • Czy można dokonać potrącenia z zasiłku macierzyńskiego w wysokości świadczenia rodzicielskiego
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – listopad 2025 r.
    • Czy ulgę dla seniora można rozliczyć w zeznaniu rocznym
    • USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Art./§ 21
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.780.2025.2.MKA
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.348.2025.5.BD; 0113-KDIPT2-3.4011.752.2025.5.JŚ
    Czytaj więcej
    25.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.886.2025.2.DJ
    Czytaj więcej
    20.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.896.2025.1.DJ
    Czytaj więcej
    20.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.810.2025.3.MKA
    Czytaj więcej
    19.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.771.2025.1.AS
    Czytaj więcej
    19.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.736.2025.2.JS
    Czytaj więcej
    13.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.518.2025.1.MM
    Czytaj więcej
    12.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.111.2025.1.TW
    Czytaj więcej
    03.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.845.2025.1.MKA
    Czytaj więcej
    03.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.110.2025.1.TW
    Czytaj więcej
    03.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.203.2025.1.ASZ
    Czytaj więcej
    30.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.724.2025.1.GG
    Czytaj więcej
    30.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.830.2025.1.MKA
    Czytaj więcej
    28.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.820.2025.1.DJ
    Czytaj więcej
    23.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.497.2025.1.DT
    Czytaj więcej
    21.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 21 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.607.2025.2.JŚ
    Czytaj więcej
    14.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.741.2025.1.GG
    Czytaj więcej
    13.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.625.2025.2.GG
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 8 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.673.2025.1.GG
    Czytaj więcej
    07.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 7 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.750.2025.1.KF
    Czytaj więcej
    19.09.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.666.2025.1.PS
    Czytaj więcej
    15.09.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.81.2025.2.TW
    Czytaj więcej
    11.09.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.493.2025.3.GG
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.