Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.05.2005, sygn. PP III/4409/406/42/IK/05, Urząd Skarbowy w Zawierciu, sygn. PP III/4409/406/42/IK/05
Czy ZGM otrzymując rachunek w kwocie brutto, dokonując refakturowania na najemców gminnych, winien wyodrębnić z tej kwoty wartość netto i podatek należny i tak rozliczoną kwotą obciążyć lokatora?
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w "X" zarządza lokalami komunalnymi w budynkach. W jednym z nich zarząd częściami wspólnymi nieruchomości, właściciele powierzyli innemu prywatnemu zarządcy . Wspólnota zarządzana przez prywatnego zarządcę nie jest podatnikiem podatku VAT i kupując ciepło w PEC wystawia na rzecz Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej rachunek w kwocie brutto (łącznie z podatkiem VAT). Pytanie dotyczy czy refakturując centralne ogrzewanie dla lokatorów gminnych, ZGM winien doliczyć jeszcze podatek VAT. Zdaniem wnioskodawcy z kwoty brutto należy wyodrębnić wartość netto i podatek należny. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wspólnotę Mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale mieszkaniowe wchodzą w skład określonej nieruchomości. Podstawą prawną funkcjonowania wspólnoty jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t.j. z 2000 r.Dz. U. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Powyższa ustawa określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną. Zgodnie z ustawą właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, przez którą rozumie się jedynie grunt oraz część budynku i urządzenia nie służące wyłącznie właścicielom lokali (np. klatki schodowe, parkingi, instalacje energetyczne itd.). Zgodnie z art. 14 ustawy o własności lokali na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty na dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publiczno-prawne, chyba, że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy. Drugi rodzaj wydatków ponoszonych przez właścicieli lokali, to wydatki związane z utrzymaniem własnych lokali, głównie koszty zużytej przez właściciela energii cieplnej oraz wody i wywóz nieczystości. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy może określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, albo powierzyć zarząd osobie fizycznej lub prawnej. W zależności od ilości lokali zarządzanie nieruchomością odbywać się może poprzez wybrany zarząd albo według przepisów o współwłasności. W każdym jednak przypadku, zarząd działa w imieniu i na rzecz wspólnoty. Zarząd Wspólnoty w zakresie dostawy energii cieplnej i wody do poszczególnych lokali bądź części wspólnej nieruchomości zawiera umowy z ich dostawcami. Wspólnota, a więc jej członkowie są nabywcami mediów, które pokrywane są z zaliczek pobieranych od członków wspólnoty zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali. Kwoty wpłacane przez członków Wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali stanowią partycypację w kosztach wspólnoty przez jej członków.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty