15.06.2005 Podatki

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.06.2005, sygn. US36/2BV/443/2005/233/TCH, Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście, sygn. US36/2BV/443/2005/233/TCH

Dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów.

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 7.03.2005 r. (wpływ do tutejszego urzędu dnia 15.03.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim wniosek dotyczył momentu powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za prawidłowe.


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku Spółka podała, że posiada siedzibę w Belgii, będąc jednocześnie zarejestrowana w Polsce dla celów podatku VAT, w tym jako podatnik VAT UE. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa towary od zagranicznych kontrahentów posiadających siedziby na terytoriach państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej, zarejestrowanych dla celów VAT w państwach siedziby, a nie zarejestrowanych dla celów VAT w Polsce. Nabyte towary wysyłane są z krajów WE przez zagranicznych dostawców, a dostarczane są do położonego na terytorium Polski magazynu, należącego do firmy X, która to firma na zlecenie Spółki wykonuje usługi na przekazywanych z magazynu towarach. Do momentu pobrania przez Spółkę towarów z magazynu i przekazania ich firmie X, prawo własności tych towarów z punktu widzenia przepisów prawa cywilnego pozostaje po stronie zagranicznych dostawców. Spółka ma prawo pobrać towary z magazynu w dowolnym momencie, a od tej chwili stają się one własnością Spółki. Pobrane z magazynu towary są wykorzystywane przez Spółkę w ramach działalności gospodarczej. W sytuacji niewykorzystania towarów przez Spółkę w ustalonym okresie, np. dwóch miesięcy od dnia dostawy towarów do magazynu, prawo własności towarów przechodzi na Spółkę, a zagraniczny dostawca wystawia fakturę za te towary. Towary znajdujące się w magazynie nie są wykorzystywane przez inne niż Spółka podmioty, w szczególności nie są sprzedawane innym podmiotom przez zagranicznych dostawców.
W odniesieniu stanu faktycznego opisanego w przedmiotowym wniosku Spółka wystąpiła o potwierdzenie własnego stanowiska, zgodnie z którym:
1. Zagraniczni dostawcy towarów nie są obowiązani do rejestracji dla celów VAT w Polsce.
2. Spółka rozpoznaje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w momencie dostarczenia towarów do magazynu należącego do firmy X.
3. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym wyżej mowa, powstaje z chwilą wystawienia faktury handlowej przez zagranicznego dostawcę, nie później jednak, niż piętnastego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, tj. dostarczono towar do magazynu.
4. W każdym okresie rozliczeniowym Spółka winna wystawić jedną zbiorczą fakturę wewnętrzną dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów dokonane w tym okresie.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie trzeciej spośród wymienionych wyżej kwestii (pozostałe problemy zostały rozpatrzone odrębnie) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:
Jak stwierdzono w odrębnym postanowieniu, w sytuacji opisanej we wniosku Spółka rozpoznaje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w momencie dostarczenia towarów, wysyłanych przez zagranicznych dostawców, do położonego na terenie Polski magazynu, należącego do firmy X. Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje piętnastego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem art. 20 ust. 6-9 ustawy. Jeżeli jednak przed terminem, o którym wyżej mowa, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 ustawy). W przedmiotowej sprawie niewątpliwie nie znajduje zastosowania art. 20 ust. 8 ustawy (dotyczący szczególnych przypadków wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, polegających na ustaniu okoliczności określonych w art. 12 ust. 1 ustawy), a z treści wniosku nie wynika również, aby zastosowanie mogły znaleźć przepisy art. 20 ust. 7 ustawy (dotyczący sytuacji, w której dokonujący dostawy wystawia fakturę dokumentującą otrzymanie całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów) lub art. 20 ust. 9 (dotyczący wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu). Należy zatem uznać, że w opisanej we wniosku sytuacji obowiązek podatkowy powstaje dla Spółki z chwilą wystawienia faktury handlowej przez zagranicznego dostawcę, nie później jednak, niż piętnastego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Za miesiąc dokonania dostawy należy przy tym uznać miesiąc, w którym towary dostarczone zostały do magazynu firmy X.

Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest ze stanowiskiem Spółki wyrażonym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne