Postanowienie TK z dnia 18 lutego 2009 r., sygn. P 119/08
p o s t a n a w i a:
Z.U.2009/2A/
POSTANOWIENIE
z dnia 18 lutego 2009 r.
Sygn. akt P 119/08
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Mirosław Wyrzykowski - przewodniczący
Marek Kotlinowski - sprawozdawca
Marek Mazurkiewicz
Janusz Niemcewicz
Andrzej Rzepliński,
po rozpoznaniu, na posiedzeniu niejawnym, w dniu 18 lutego 2009 r., pytania prawnego Sądu Rejonowego w Starogardzie Gdańskim, czy:
1) art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2006 r. - Ustawa budżetowa na rok 2006 (Dz. U. Nr 35, poz. 244), art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 stycznia 2007 r. - Ustawa budżetowa na rok 2007 (Dz. U. Nr 15, poz. 90) oraz art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2008 r. - Ustawa budżetowa na rok 2008 (Dz. U. Nr 19, poz. 117) w związku z art. 91 § 1 i 1b ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, ze zm.) w zakresie, w jakim przy ustaleniu wysokości kwoty bazowej dla sędziów w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2006 r. oraz od 1 stycznia do 31 grudnia 2007 r. i od 1 stycznia 2008 r. do 31 maja 2008 r. nie uwzględniają wskaźników jakimi podwyższane było przeciętne wynagrodzenie w sferze budżetowej, są zgodne z zasadą sprawiedliwości społecznej wyrażoną w art. 2 Konstytucji i zasadą równości wobec prawa wyrażoną w art. 32 Konstytucji w związku ze wzorcem wyrażonym w art. 178 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
2) art. 4 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080, ze zm.), art. 2 pkt 4 i 6 i art. 9 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, ze zm.) oraz art. 91 § 1 i 1b ustawy z 27 lipca 2001 r. powołanej w pkt 1 w zakresie, w jakim w toku prac nad projektami ustaw budżetowych na lata 2006, 2007 i 2008, w składzie Trójstronnej Komisji negocjującej średnioroczne wskaźniki wzrostu wynagrodzeń i kwoty bazowej w państwowej sferze budżetowej, stanowiącej podstawę do ustalenia wynagrodzenia sędziego sądu powszechnego, pomijają - po stronie partnerów społecznych - udział przedstawicieli sędziów, pozbawionych reprezentującej ich interesy organizacji związkowej, są zgodne z art. 10 ust. 1, art. 32, art. 173 i art. 178 ust. 2 i 3 Konstytucji - z uwagi na naruszenie zasady równowagi i współdziałania władz w procesie stanowienia prawa zapewniającego konieczne środki finansowe na wynagrodzenia sędziów na poziomie odpowiadającym godności ich urzędu oraz naruszenie zasady równości i niedyskryminacji pracowników sfery budżetowej w negocjacyjnym systemie kształtowania wynagrodzeń przy opracowywaniu budżetu państwa w latach 2006, 2007 i 2008 skutkujące sprzecznym z zasadą sprawiedliwości społecznej niedoszacowaniem kwoty bazowej wynagrodzeń sędziów w proporcji do przeciętnych wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej,
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty