Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606555)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    16.10.2006

    Postanowienie TK z dnia 16 października 2006 r., sygn. Ts 132/06

    p o s t a n a w i a:

    11/1/B/2008

    POSTANOWIENIE

    z dnia 16 października 2006 r.

    Sygn. akt Ts 132/06

     

    Trybunał Konstytucyjny w składzie:

    Jerzy Stępień,

     

    po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym skargi konstytucyjnej Barbary Domagała o zbadanie zgodności:

    art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 2004 r. Nr 167, poz. 1758, ze zm.) z art. 2, art. 21 ust. 1, art. 31 ust. 3, art. 64 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

     

    odmówić nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej.

     

    UZASADNIENIE

     

    W dniu 23 maja 2006 r. skarżąca wniosła do Trybunału Konstytucyjnego skargę konstytucyjną, w której zarzuciła, że art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 2004 r. Nr 167, poz. 1758, ze zm.; dalej: ustawa o n.n.p.c.) jest niezgodny z art. 2, art. 21 ust. 1, art. 31 ust. 3, art. 64 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji ze względu na to, że w sposób nieproporcjonalny, tj. sprzeczny z art. 31 ust. 3 Konstytucji oraz nieuzasadniony względami wskazanymi w art. 37 ust. 2 Konstytucji ogranicza prawo własności i prawo dziedziczenia cudzoziemców odnośnie nieruchomości położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Skarżąca podnosi także naruszenie art. 2 Konstytucji polegające na funkcjonowaniu normy prowadzącej do pozbawienia nabytego prawa majątkowego bez dostatecznej podstawy aksjologicznej. Art. 7 ust. 3 ustawy o n.n.p.c. powoduje - jak wskazuje skarżąca - również nieuzasadnione pogorszenie sytuacji spadkobiercy - cudzoziemca dziedziczącego z testamentu w stosunku do spadkobiercy - cudzoziemca dziedziczącego z ustawy oraz zapisobiercy. Spadkobierca - cudzoziemiec wskazany w testamencie nabywa spadek z chwilą śmierci spadkodawcy, lecz dopiero decyzja Ministra Spraw Wewnętrznych udzielająca zgody na nabycie nieruchomości przez cudzoziemca czyni to nabycie definitywnym. Upływ terminu do złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia lub odmowa jego wydania skutkuje nabyciem nieruchomości przez spadkobierców ustawowych. W okresie pomiędzy otwarciem spadku (tj. śmiercią spadkodawcy) a zajściem wskazanych zdarzeń spadkobierca testamentowy jest traktowany jak każdy inny spadkobierca, w szczególności może rozporządzić spadkiem, w tym wchodzącą w jego skład nieruchomością i odpowiada za długi spadkowe. Upływ terminu do wniesienia wniosku lub odmowa jego udzielenia prowadzi więc do utraty już nabytego prawa majątkowego, nie pozbawia jednak cudzoziemca statusu spadkobiercy, oraz w szczególności obciążenia go podatkiem od spadków i darowizn. Pozbawienie własności nieruchomości może nastąpić przy tym niezależnie od woli a nawet wiedzy spadkobiercy - ze względu na to, że termin wyznaczony do złożenia wniosku biegnie od daty śmierci spadkodawcy, niezależnie od tego, czy spadkobierca wie o istnieniu i treści testamentu oraz składzie spadku. Dla spadkobiercy testamentowego nie jest przewidziany żaden ekwiwalent za utracone prawo majątkowe. Regulacja taka uniemożliwia także spadkobiercy - cudzoziemcowi wystąpienie o udzielenie promesy zezwolenia - spadkobierca testamentowy nabył już z mocy prawa nieruchomość, podczas gdy o promesę wystąpić może jedynie cudzoziemiec zamierzający dopiero nabyć nieruchomość. Uzyskanie zezwolenia Ministra nie jest natomiast konieczne, jeżeli nabycie nieruchomości przez cudzoziemca następuje w drodze dziedziczenia ustawowego. Skarżąca podnosi ponadto, że art. 7 ust. 3 ustawy o n.n.p.c. ogranicza prawo dziedziczenia, w sposób nieuzasadniony i niezgodny z wolą spadkodawcy ograniczając jego swobodę co do określenia, na kogo przejść mają po jego śmierci przysługujące mu prawa majątkowe.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.