Postanowienie SN z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. I UK 463/17
Organy rentowe i polskie sądy nie mogą kontestować decyzji słowackiej instytucji ubezpieczeniowej, która odmówiła uznania pracy świadczonej na terenie Słowacji przez obywatela polskiego lub przedsiębiorcę za uzasadniającą podleganie słowackiemu ubezpieczeniu społecznemu.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Bohdan Bieniek
w sprawie z odwołania M. P.-K. przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w Z. o ustalenie właściwego ustawodawstwa, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 12 grudnia 2018 r., skargi kasacyjnej ubezpieczonej od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia 14 czerwca 2017 r., sygn. akt III AUa [...],
1. odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania,
2. zasądza od odwołującej się na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Z. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 14 czerwca 2017 r. Sąd Apelacyjny w [...] oddalił apelację M. P.-K. od wyroku Sądu Okręgowego w G. z dnia 19 września 2016 r., mocą którego oddalono jej odwołanie od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Z. z dnia 5 kwietnia 2016 r., stwierdzającej podleganie ubezpieczeniu społecznemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej od dnia 9 kwietnia 2010 r. do dnia 9 lutego 2012 r. i od dnia 1 kwietnia 2014 r.
W sprawie ustalono, że M. P.-K., prowadząc działalność gospodarczą w okresie od dnia 1 września 2009 r. do dnia 31 marca 2010 r. podlegała ustawodawstwu litewskiemu. Natomiast w 2012 r. złożyła wniosek o ustalenie ustawodawstwa właściwego z racji podjęcia zatrudnienia na Słowacji, dołączając umowę o pracę zawartą z P. s.r.o. oraz Registracny list [...]. Ustalone wstępnie ustawodawstwo słowackie uruchomiło procedurę wyboru ustawodawstwa ostatecznego, mając na uwadze treść przepisów zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz. UE L 2004.166, dalej rozporządzenie Nr 883/2004) oraz przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) Nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz. UE L 284.1, dalej: rozporządzenie wykonawcze lub rozporządzenie Nr 987/2009). Podstawową regułą jest podleganie ustawodawstwu jednego państwa członkowskiego (art. 11 ust. 1 rozporządzenia Nr 883/2004). W razie wątpliwości co do wyboru reżimu prawnego art. 16 rozporządzenia wykonawczego określa procedurę, której celem jest ich wykluczenie w zakresie właściwego ustawodawstwa. Sporna reguła obliguje osobę (tu skarżącą) do zawiadomienia właściwego organu rentowego z uwagi na miejsce zamieszkania o zaistniałej sytuacji, co skutkuje określeniem ustawodawstwa tymczasowego. Jeżeli w okresie dwóch miesięcy od jego ustalenia nie dojdzie do zanegowania wskazanego ustawodawstwa, to staje się ono ostateczne.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty