Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606704)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88725)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35837)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    10.04.2018

    Postanowienie SN z dnia 10 kwietnia 2018 r., sygn. II UK 270/17

    Instytucja właściwa miejsca zamieszkania wnioskodawcy nie ma uprawnienia do oceny ważności stosunku prawnego stanowiącego tytuł ubezpieczenia społecznego w innym państwie członkowskim. Instytucja ta ma kompetencję do weryfikacji marginalnego charakteru pracy najemnej w rozumieniu art. 14 ust. 5b rozporządzenia 987/2009 w zw. z art. 13 ust. 3 rozporządzenia 883/2004.

    Teza od Redakcji

    Sąd Najwyższy w składzie:

    SSN Jolanta Frańczak

    w sprawie z wniosku P. S. przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w W. o podleganie ubezpieczeniu społecznemu, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 10 kwietnia 2018 r., skargi kasacyjnej wnioskodawcy od postanowienia Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 31 sierpnia 2016 r., sygn. akt III AUa (...),

    odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania.

    Uzasadnienie

    Sąd Apelacyjny - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...) wyrokiem z dnia 31 sierpnia 2016 r. oddalił apelację wnioskodawcy P. S. od wyroku Sądu Okręgowego w W. z dnia 8 stycznia 2016 r., oddalającego odwołanie od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w W. z dnia 24 sierpnia 2015 r. stwierdzającej, że do wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w Polsce ma od dnia 1 lutego 2013 r. zastosowanie ustawodawstwo polskie.

    Zdaniem Sądu Apelacyjnego, praca wnioskodawcy, prowadzącego działalność gospodarczą w Polsce, wykonywana na podstawie umowy o pracę zawartej ze słowacką firmą M. s.r.o. w C., ma charakter marginalny w rozumieniu art. 14 ust. 5b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE. L. 284 z dnia 30 października 2009 r., dalej jako rozporządzenie wykonawcze) i jako taka nie może być brana pod uwagę do celów określenia właściwego ustawodawstwa według zasad z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 29 kwietnia 2004 r. nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE L 2004/166/1, dalej jako rozporządzenie podstawowe). Z przedstawionych przez wnioskodawcę dowodów wynikało bowiem, że stosownie do podpisanej umowy miał on pracować 10 godzin w miesiącu za wynagrodzeniem 40 euro miesięcznie. Takie zatrudnienie odpowiada 2,5 godzinom pracy tygodniowo i wynagrodzeniu ok. 145 zł miesięcznie, czyli ma marginalne znaczenie pod względem czasowym i ekonomicznym. Wobec faktu, że w dniu 1 lipca 2015 r. polski organ rentowy poinformował słowacką instytucję ubezpieczeniową, że dla wnioskodawcy właściwe jest ustawodawstwo polskie, a ta w ciągu dwóch miesięcy nie zgłosiła zastrzeżeń do tak ustalonego ustawodawstwa, tymczasowe określenie ustawodawstwa stało się ostateczne i w konsekwencji organ rentowy słusznie w zaskarżonej decyzji stwierdził, że dla wnioskodawcy od dnia 1 lutego 2013 r. właściwe jest ustawodawstwo polskie. Sąd Apelacyjny stwierdził, że pracodawca słowacki nie jest osobą zainteresowaną w rozumieniu art. 477 § 2 k.p.c., gdyż rozpoznawana sprawa nie dotyczy bezpośrednio jego praw i obowiązków, bowiem w świetle art. 6, art. 15 i art. 16 rozporządzenia wykonawczego w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego współpracują ze sobą tylko i wyłącznie instytucje zainteresowanych państw.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jak obliczyć podstawę wymiaru składek ZUS za pracownika delegowanego, który przez część miesiąca chorował
    • Podleganie ubezpieczeniom społecznym i opodatkowanie przychodów pracowników delegowanych do krajów UE
    • Praca najemna i prowadzenie działalności gospodarczej w dwóch państwach UE – jakie przepisy stosować w zakresie ubezpieczeń społecznych
    • Pracownikom delegowanym trzeba zapewnić kartę EKUZ
    • Delegowanie pracowników do krajów UE – zasady postępowania
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.