Wyrok SN z dnia 28 marca 2017 r., sygn. II PK 28/16
Do czasu nowego kompleksowego uregulowania należności za noclegi kierowców w kabinach samochodów transportu międzynarodowego, bądź ustawowego określenia weryfikowalnych warunków zapewnienia kierowcy "bezpłatnego noclegu", który potencjalnie nie wymagałby żadnej rekompensaty od pracodawcy, sądy pracy - w przypadkach braku adekwatnych regulacji układowych, regulaminowych lub umownych - mogą ustalać, wartościować i weryfikować uciążliwości oraz niedogodności odbywania noclegów w kabinach samochodów ciężarowych i zasądzać z tego tytułu odpowiednie rekompensaty z uwzględnieniem dyspozycji art. 322 k.p.c., równoważąc w taki sposób konkretne "kabinowe" i sanitarne uciążliwości nocowania pracownika z korzyściami pracodawcy, nad którego pojazdem i ładunkiem kierowca sprawuje niewątpliwie rodzaj "nocnej pieczy".
Biuletyn SN Izby Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych nr 4/2017
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Zbigniew Korzeniowski (przewodniczący)
SSN Bogusław Cudowski
SSN Zbigniew Myszka (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa Stowarzyszenia "T." w P. działającego na rzecz T.S. oraz T.S. przeciwko B. sp. z o.o. z siedzibą w P. o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 28 marca 2017 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego w P. z dnia 29 maja 2015 r., sygn. akt VI Pa ... /15,
uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje Sądowi Okręgowemu w P. do ponownego rozpoznania i orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Sąd Okręgowy w P. VI Wydział Pracy wyrokiem z dnia 29 maja 2015 r. oddalił apelację pozwanej B. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w P. od wyroku Sądu Rejonowego w P. V Wydział Pracy z dnia 4 grudnia 2014 r.
zasądzającego od pozwanej na rzecz powoda T.S. kwotę 37.210,03 zł tytułem ryczałtów za noclegi wraz z odsetkami ustawowymi od poszczególnych kwot i dat wymagalności.
W sprawie ustalono, że powód T. S. był zatrudniony w pozwanej spółce w okresie od 6 listopada 2011 r. do 5 stycznia 2013 r. na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego wykonującego przewozy na trasach międzynarodowych. Powód świadczył pracę w systemie cztery na dwa, tj. cztery tygodnie był w trasie, a dwa tygodnie odpoczywał w domu. Pozwana przekazywała zatrudnionym kierowcom pojazdy wyposażone w dwa łóżka umiejscowione jedno nad drugim, które jednak były za krótkie dla pracownika mierzącego 196 cm wzrostu. Nie zapewniała jednak pościeli ani nie zwracała wydatków związanych z jej czyszczeniem. Pojazdy nie były wyposażone w węzły sanitarne, ale znajdowała się w nich bania z wodą pitną, lodówka, ogrzewanie postojowe oraz klimatyzacja działająca jedynie uruchomionym silniku. W bazie pozwanej w Z. znajdowało się pomieszczenie socjalne dla pracowników, nie było tam jednak możliwości nocowania w łóżku. Podczas wykonywania przewozów powód nocował w samochodzie, ponieważ pracodawca nie zwracał kosztów noclegów w hotelu. Parkingi, na których parkował samochód nie były strzeżone, często nie było na nich toalet oraz bieżącej wody, zdarzało mu się nocować pod siedzibą klientów, gdzie również nie miał dostępu do toalety ani do miejsca sanitarnego. Dodatkowo pracodawca nakazywał pracownikom stałe pilnowanie pojazdu i przewożonego towaru. Powód otrzymywał wyłącznie diety, które przeznaczone były na wodę, toalety, prysznice i jedzenie. Wszystkie wydatki w trakcie podróży pokrywane były z diet. Od 1 września 2012 r. pracodawca zmniejszył wysokość przekazywanych diet z 45 do 35 euro, "przenosząc" 10 euro na ryczałt za nocleg.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty