Wyrok SN z dnia 19 października 2016 r., sygn. V CSK 716/15
Co do zasady oświadczenia woli w imieniu województwa składa marszałek województwa wraz z członkiem zarządu województwa, chyba że statut województwa stanowi inaczej; zarząd województwa może też upoważnić pracowników urzędu marszałkowskiego do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności województwa (art. 57 ust. 1 i 3 u.s.w.). Zgodnie z art. 57 ust. 3 u.s.w. kontrasygnacie podlega czynność prawna, z której wynika zobowiązanie pieniężne. Nie ma wątpliwości, że obowiązek udzielenia kontrasygnaty dotyczy takiej czynności dokonanej przez osoby upoważnione do składania oświadczeń w imieniu województwa wymienione w art. 57 ust. 1 u.s.w. Kierownik jednostki organizacyjnej, działający na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 56 ust. 1 u.s.w. działa w charakterze pełnomocnika województwa, a więc dokonywane przez niego jednoosobowo czynności prawne, z których wynika zobowiązanie pieniężne pociągają skutki bezpośrednio dla mocodawcy (art. 95 § 2 k.c.). Czynności te dotyczą mienia województwa znajdującego się w posiadaniu jednostki organizacyjnej i województwo ponosi odpowiedzialność za zaciągnięte zobowiązania. Wykładnia celowościowa przemawia nadto przeciwko takiej interpretacji art. 57 ust. 3 u.s.w., która prowadziłaby do przyjęcia, że udzielenie kontrasygnaty jest konieczne dla skuteczności czynności prawnej w wyniku jej dokonania przez osoby wymienione w art. 57 ust. 1, 2 i 5, a zatem działające w charakterze organu województwa, natomiast takiego obowiązku nie ma w razie dokonania czynności prawnej, z której wynika zobowiązanie pieniężne przez pełnomocnika województwa ustanowionego przez jego zarząd.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty