15.07.2015

Wyrok SN z dnia 15 lipca 2015 r., sygn. III PO 6/15

Wymiana pokoleniowa prokuratorów jest przesłanką, którą Prokurator Generalny może brać pod uwagę przy ocenie zasadności wniosku prokuratora o wyrażenie zgody na dalsze zajmowanie stanowiska.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Józef Iwulski (przewodniczący, sprawozdawca)

SSN Dawid Miąsik

SSN Maciej Pacuda

w sprawie z odwołania A. F. od decyzji Prokuratora Generalnego z dnia 1 kwietnia 2015 r. o odmowie wyrażenia zgody na dalsze zajmowanie stanowiska prokuratora, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 15 lipca 2015 r.,

oddala odwołanie.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 1 kwietnia 2015 r. Prokurator Generalny nie wyraził zgody na dalsze zajmowanie (po ukończeniu 65 roku życia) stanowiska prokuratora przez A.F. prokurator Prokuratury Okręgowej w [...]. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że ewentualne wyrażenie przez Prokuratora Generalnego zgody na dalsze zajmowanie stanowiska prokuratorskiego jest fakultatywne i zależy od całokształtu okoliczności konkretnego przypadku. W ocenie Prokuratora Generalnego, możliwość dalszego pozostawania na stanowisku prokuratora musi być traktowana jako wyjątek podyktowany szczególnymi okolicznościami. Tymczasem argumenty przywołane we wniosku prokurator A.F. o wyrażenie zgody na dalsze zajmowanie przez nią stanowiska prokuratora (do dnia 7 maja 2020 r.), nie są na tyle doniosłe, by uzasadniały odstępstwo od ustawowej reguły przechodzenia prokuratorów w stan spoczynku z chwilą ukończenia przez nich 65 roku życia, ani też nie mogą być uznane za przesłanki automatycznie przemawiające za potrzebą dalszego pozostawania na stanowisku. Prokurator Generalny w szczególności zwrócił uwagę, że wyróżniające walory osobiste i wieloletnie doświadczenie wnioskodawczyni z pewnością "zasługują na uznanie", lecz nie stanowią wyjątkowych okoliczności przemawiających za udzieleniem zgody na dalsze zajmowanie stanowiska prokuratorskiego. Przy wydawaniu decyzji Prokurator Generalny miał na uwadze aktualną sytuację etatowo-kadrową w prokuraturze, zwłaszcza w okręgu [...], zaznaczając, że jednostki rejonowe działające w tym okręgu posiadają 26 etatów orzeczniczych, przy braku wolnych stanowisk prokuratorskich, zaś na 25 prokuratorów prokuratury rejonowej zatrudnionych w tych jednostkach aż 23 spełnia wymagania uprawniające ich do powołania na wyższe stanowiska prokuratorskie. Z kolei Prokuratura Okręgowa w [...]dysponuje limitem 17 etatów prokuratorskich, z czego wszystkie pozostają obsadzone a żaden z prokuratorów zatrudnionych w rejonowych jednostkach organizacyjnych prokuratury w okręgu [...]nie wykonuje w Prokuraturze Okręgowej czynności służbowych w ramach delegowania. Analiza potrzeb etatowych oraz stanu kadry orzeczniczej w skali całego kraju -w ocenie Prokuratora Generalnego -uzasadnia kontynuację polityki kadrowej opierającej się na "pokoleniowej wymianie kadr prokuratorskich", która z jednej strony ma związek z osiąganiem przez prokuratorów wieku "spoczynkowego", a z drugiej realizuje potrzebę przejęcia służby prokuratorskiej przez innych, doświadczonych prokuratorów, jak również służy zapewnieniu etatów nowym kadrom. Sytuacja kadrowa w poszczególnych jednostkach organizacyjnych prokuratury podlega stałym i dynamicznym zmianom. Aktualnie na każde zwalniane stanowisko prokuratorskie lub asesorskie zgłasza się wielu kandydatów, którzy spełniają kryteria uprawniające ich do mianowania na stanowisko asesora prokuratorskiego lub powołania na stanowisko prokuratora. W tej sytuacji wyrażanie zgody na dalsze zajmowanie stanowiska prokuratora znacznie utrudniłoby, a niekiedy wręcz uniemożliwiłoby, awansowanie prokuratorów, którzy "ze względów merytorycznych" w pełni zasługują na taki awans. Wobec powyższego, Prokurator Generalny wyraził ocenę, że nieuwzględnienie wniosku prokurator A.F. w przedmiocie zezwolenia na dalsze pełnienie służby, jest w pełni uzasadnione, bowiem wymaga tego "interes służby" ukierunkowany w dużej mierze na stworzenie warunków dla pozyskiwania nowych kadr prokuratorskich, w sytuacji braku etatów uniemożliwiających mianowanie nowych asesorów, powoływanie na pierwsze stanowisko prokuratorskie, jak również awansowanie prokuratorów posiadających odpowiednie kwalifikacje.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp