16.09.2009 Obrót gospodarczy

Wyrok SN z dnia 16 września 2009 r., sygn. II CSK 104/09

Zgodnie z art, 154 pkt 11 p.z.p. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych czuwa nad przestrzeganiem zasad systemu zamówień, a to co ważne z punktu widzenia tej sprawy - w szczególności dokonuje kontroli procesu udzielania zamówień w zakresie przewidzianym ustawą. Przepis ten, w powiązaniu z art, 146 ust. 2 pkt 1 p.z.p, stanowi, zdaniem składu orzekającego w niniejszej sprawie wystarczającą podstawę do wszczęcia procesu cywilnego o stwierdzenie nieważności umowy, której zawarcie nastąpiło w okolicznościach wskazanych enumeratywnie w art. 146 ust. 1 p.z.p. 

 

Sąd Najwyższy w składzie :

SSN Henryk Pietrzkowski (przewodniczący) SSN Wojciech Jan Katner (sprawozdawca) SSN Marian Kocon

Protokolant Anna Wasiak

w sprawie z powództwa Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w Warszawie

przeciwko Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Izbę Celną w Poznaniu

oraz Zakładom Metalurgicznym "Pomet" - Spółce Akcyjnej w Poznaniu

o stwierdzenie nieważności umowy,

po rozpoznaniu na rozprawie w izbie Cywilnej

w dniu 16 września 2009 r.,

skargi kasacyjnej strony powodowej

od wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu

z dnia 8 października 2008 r., sygn. akt I ACa 552/08,

uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Sądowi Apelacyjnemu w Poznaniu z pozostawieniem temu sądowi rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego.

 

Uzasadnienie

W pozwie z dnia 20 listopada 2007 r. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych wniósł o stwierdzenie nieważności czterech zawartych umów: jednej w kwietniu 2004 r., dwóch w czerwcu 2004 r. i jednej w grudniu 2005 r. pomiędzy Skarbem Państwa - Izbą Celną w Poznaniu a Zakładami Metalurgicznymi „POMET S.A. w Poznaniu. W umowach tych chodziło o nabycie nieruchomości od Zakładów „POMET z przeznaczeniem na siedzibę Izby Celnej w Poznaniu, przy czym budynek znajdujący się na gruncie objętym prawem wieczystego użytkowania, który stanowił odrębny od gruntu przedmiot własności i wymagał przed jego kupnem przeprowadzenia istotnych prac modernizacyjnych, w tym nadbudowy dwóch kondygnacji. Wartość nieruchomości przed przystąpieniem do tych prac wynosiła, według operatu szacunkowego sporządzonego w 2003 r. - kwotę ponad 4.000.000 złotych, a biorąc pod uwagę projektowane prace - według cen w 2003 r. - miała wynosić, po ich przeprowadzeniu kwotę ponad 12,000.000 złotych. Prace zobowiązały się wykonać Zakłady „POMET. Decyzjami z grudnia 2003 r. i z lutego 2004 r. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, mając stosowne uprawnienia ustawowe, odmówił zatwierdzenia trybu zamówienia z wolnej ręki dla nabycia powyższej nieruchomości przez Skarb Państwa - Izbę Celną w Poznaniu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty