13.02.1996

Uchwała składu 7 sędziów SN z dnia 13 lutego 1996 r. sygn. III AZP 23/95

Przewodniczący Prezes SN: Jan Wasilewski

Sędziowie SN: Adam Józefowicz (sprawozdawca), Kazimierz Jaśkowski, Jerzy Kwaśniewski, Janusz Łętowski (współs-prawozdawca), Walery Masewicz, Andrzej Wróbel

Sąd Najwyższy, z udziałem prokuratora Włodzimierza Skoniecznego, po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 23 stycznia 1996 r. wniosku Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego o podjęcie przez skład siedmiu sędziów Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego uchwały zawierającej odpowiedź na następujące zagadnienie prawne:

Czy Naczelny Sąd Administracyjny władny jest odrzucić skargę na decyzję wydaną w pierwszej instancji przez naczelny organ administracji państwowej tylko z tej przyczyny, iż wnoszący skargę wystąpił także do organu, który taką decyzję wydał, z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127 § 3 k.p.a.) ?

podjął następującą uchwałę:

W sprawach wszczętych przed wejściem w życie ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm.), sąd administracyjny może odrzucić skargę na decyzję wydaną przez naczelny organ administracji państwowej, jeżeli strona przed jej wniesieniem złożyła wniosek do tego organu o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127 § 3 k.p.a.).

Uzasadnienie

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego wystąpił z wnioskiem o rozpoznanie przez skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego kwestii prawnej, wymienionej w sentencji uchwały.

W uzasadnieniu wniosku Pierwszy Prezes SN podał, że przedstawione do rozstrzygnięcia zagadnienie prawne powstało w związku z rozbieżnością w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego na tle stosowania art. 204 § 1 k.p.a. w związku z art. 198 i art. 127 § 3 k.p.a. w odniesieniu do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, złożonego przez stronę niezadowoloną z wydanej w pierwszej instancji decyzji naczelnego organu administracji państwowej.

W postanowieniu z dnia 4 grudnia 1991 r. IV SA 1005/91 (ONSA 1992 z. 2 poz. 30) Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że w razie równoczesnego złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 127 § 3 k.p.a. i skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego, pierwszeństwo ma wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Nie stanowi on jednak podstawy do odrzucenia skargi przez NSA na zasadzie art. 204 § 1 w zw. z art. 198 k.p.a. Zasada, że postępowanie administracyjne poprzedza postępowanie przed sądem administracyjnym powoduje, iż bez uprzedniego zakończenia postępowania administracyjnego nie może toczyć się postępowanie sądowe. W razie złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy i skargi do sądu administracyjnego, pierwszeństwo ma ten wniosek, który stanowi przeszkodę w rozpoznaniu sprawy przez sąd administracyjny. Jednak jest to przeszkoda o charakterze przejściowym, stanowiąca podstawę zawieszenia postępowania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty