14.11.2023

Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2023 r., sygn. I OSK 2370/21

Odstąpienie od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, zgodnie z art. 194 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodzin i systemie pieczy zastępczej, wymaga od organów administracji publicznej analizy indywidualnej sytuacji życiowej, materialnej oraz zdrowotnej zobowiązanego, przy czym decyzja w tym zakresie podejmowana jest w warunkach uznania administracyjnego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Niczyporuk Sędziowie: sędzia NSA Karol Kiczka sędzia del. WSA Joanna Skiba (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Artur Dral po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 14 lipca 2021 r., sygn. akt II SA/Gl 1193/20 w sprawie ze skargi K. Ś. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia 9 czerwca 2020 r. nr SKO.4205.44.2020 w przedmiocie odmowy odstąpienia od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 14 lipca 2021 r. sygn. akt II SA/Gl 1193/20, oddalił skargę K. Ś. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia 9 czerwca 2020 r. nr SKO.4205.44.2020 w przedmiocie odmowa odstąpienia od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.

Skarżący zaskarżył wyrok Sądu pierwszej instancji skargą kasacyjną w całości zarzucając mu naruszenie:

I. przepisu procesowo-materialnego, tj. art. 194 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w którym mowa jest o możliwości stosowania tzw. "ulg", tj. o możliwości odstąpienia od opłat, jak również umorzenia opłat, odroczenia terminu płatności lub rozłożenia ich na raty, o których to "ulgach" mowa w art. 193 ust. 1 tejże ustawy – przez zaakceptowanie niewłaściwie przyjętej sekwencji rozstrzygnięć obranej przez organy administracyjne- orzekające w sprawie na wcześniejszym etapie postępowania - w dodatku bez wskazania podstawy prawnej uzasadniającej przyjęcie takiej sekwencji - co miało istotny wpływ na wynik sprawy oraz obrazy art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. obranego za podstawę zawieszenia pierwszego z wszczętych postępowań (w drodze postanowienia organu I instancji z dnia 6 czerwca 2019 r., znak: ZPZ.550.1.86.2019) - mimo braku spełnienia przesłanki zawieszenia tego postępowania na tej podstawie prawnej;

II. przepisu postępowania, tj. art. 194 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w którym mowa jest o kompetencji Starosty w zakresie stosowania tzw. "ulg" na podstawie tej ustawy, tj. odstąpienia od ustalenia opłaty, jak również umorzenia opłat, odroczenia terminu płatności lub rozłożenia ich na raty - bez możliwości scedowania tej kompetencji w zakresie stosowania tych "ulg" na inne osoby w drodze upoważnienia – przez zaakceptowanie faktu wydania orzeczenia o odmowie odstąpienia od opłat od K. Ś.) - nie przez samego Starostę Częstochowskiego, lecz przez pracownice PCPR w Częstochowie na podstawie upoważnienia Starosty Częstochowskiego - co miało istotny wpływ na wynik sprawy;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne