04.12.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2023 r., sygn. I OSK 2153/22

Administracyjne postępowanie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca: sędzia NSA Iwona Bogucka Sędziowie: sędzia NSA Jolanta Rudnicka sędzia del. WSA Joanna Skiba (spr.) po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 5 maja 2022 r. sygn. akt II SA/Bd 188/22 w sprawie ze skargi W. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z dnia 15 grudnia 2021 r. nr SKO-82-1014/21 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z 5 maja 2022 r. II SA/Bd 188/22, oddalił skargę W. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z 15 grudnia 2021 r. nr SKO-82-1014/21 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia świadczenia pielęgnacyjnego.

W uzasadnieniu powyższego wyroku wskazano, że organy prawidłowo ustaliły, że kwestia przyznania skarżącemu prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub podjęcia pracy w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym bratem była już przedmiotem rozstrzygnięć organów administracyjnych obu instancji. Skarżący bowiem wnioskiem z 29 października 2021r. wystąpił o przyznanie prawa do powyższego świadczenia w sytuacji, gdy w obrocie prawnym istniała już ostateczna decyzja z 22 czerwca 2021 r. wydana przez Wójta Gminy Czernikowo, odmawiająca skarżącemu przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym bratem – M.K. Ostateczne i prawomocne rozstrzygnięcie sprawy dotyczącej przyznania skarżącemu prawa do powyższego świadczenia, wyklucza możliwość wszczęcia kolejnego postępowania w tej samej sprawie. Wszczęcie przez organ postępowania z wniosku z 29 października 2021 r. i ewentualne wydanie decyzji merytorycznej stanowiłoby oczywiste naruszenie zasady trwałości decyzji administracyjnych wynikającej z art. 16 § 1 k.p.a., a sama decyzja byłaby obarczona wadą nieważności jako naruszająca stan powagi rzeczy osądzonej (res iudicata) określoną w art. 156 § 1 pkt 3 k.p.a.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne