Uchwała w sprawie przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu myjni samoobsługowej - Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2919/21
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzje administracyjne dotyczące dopuszczalnych poziomów hałasu muszą opierać się na faktycznym zagospodarowaniu i wykorzystywaniu analizowanych terenów, przy jednoczesnym uwzględnieniu całościowego kontekstu akustycznego obszaru, w tym wpływu istniejących źródeł hałasu.
Ochrona środowiska
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant: starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej X z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 grudnia 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 1903/19 w sprawie ze skargi X z siedzibą w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie dopuszczalnych poziomów hałasu 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Grodziskiego z dnia 25 lutego 2019 r. nr [...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie na rzecz X z siedzibą w G. kwotę 1.137 (jeden tysiąc sto trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 4 grudnia 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 1903/19, oddalił skargę X z siedzibą w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2019 r., nr [...], w przedmiocie dopuszczalnych poziomów hałasu.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska wystąpił do Starosty Grodziskiego z pismem z dnia 2 listopada 2018 r. stwierdzającym, że w dniach od 7 do 10 sierpnia 2018 r. przeprowadzono interwencyjne, ciągłe pomiary hałasu emitowanego do środowiska pochodzące z samoobsługowej myjni samochodowej zlokalizowanej w G. na terenie działki oznaczonej nr ew. [...] obr. [...] przy ul. [...], należącej do E. K. prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą: X, ul. [...] G. (dalej jako "skarżąca"). W ramach czynności kontrolnych ustalono, że posesja, na której zlokalizowany został punkt pomiarowy, położona jest na terenie zabudowy usługowo-mieszkaniowej. Wykonane pomiary wykazały przekroczenie dopuszczalnych wartości emisji hałasu (pomiar 7 września 2018 r. - 58,8 dB, przekroczenie o 3,8 dB; pomiar 8 września 2018 r. - 57,1 dB, przekroczenie o 2,1 dB; pomiar 9 września 2018 r. - 58,2 dB, przekroczenie o 3,2 dB) dla terenów usługowo-mieszkaniowych, przy dopuszczalnej wartości emisji hałasu dla tych terenów wynikającej z rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112) - wynoszącej: L AeqD- 55db.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty