Wyrok NSA z dnia 22 lutego 2023 r., sygn. I OSK 2736/19
Reforma rolna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie: Sędzia NSA Elżbieta Kremer (spr.) Sędzia NSA Monika Nowicka po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej C. sp. z o.o. z siedzibą w J. i W. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 kwietnia 2019 r. sygn. akt I SA/Wa 300/19 w sprawie ze skargi C. sp. z o.o. z siedzibą w J. i W. S. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 grudnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania 1) oddala skargę kasacyjną; 2) oddala wniosek Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Karczma Borowa o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 11 kwietnia 2019 r. sygn. akt I SA/Wa 300/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę C. sp. z o.o. w J. i W. S. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 grudnia 2018 r. w przedmiocie umorzenia postępowania.
Wyrok zapadł na tle następujących okoliczności sprawy:
Na wniosek E. Ł. i W. J. zostało wszczęte postępowanie o stwierdzenie, że nieruchomości położone w obszarze miejscowości P. (karta [...] - parcela nr [...]), J. (karta [...] - parcela nr [...]), W. (karta [...] - parcela nr [...]), Ś. (karta [...] - parcela nr [...]), stanowiące byłą własność W. M. nie podlegały pod działanie art. 2 ust. 1 lit. e dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. z 1945 r. Nr 3, poz. 13 ze zm.).
Decyzją z dnia 29 maja 2018 r. Wojewoda Wielkopolski umorzył wszczęte na ww. wniosek postępowanie, powołując się na brak interesu prawnego wnioskodawców do wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie takiego postępowania.
Skarżący wnieśli odwołanie od tej decyzji, a decyzją z dnia 11 grudnia 2018 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
W uzasadnieniu organ odwoławczy podzielił ustalenia Wojewody Wielkopolskiego i stwierdził, że wnioskodawcą w postępowaniu dotyczącym oceny podpadania nieruchomości pod przepisy dekretu może być tylko osoba, której dekret nadaje uprawnienia do złożenia takiego wniosku. W toku postępowania wnioskodawcy wywodzili swój interes prawny z faktu zawarcia ze spadkobiercami W. M. umów sprzedaży praw spadkowych, sporządzonych w formie aktów notarialnych z dnia 7 lipca 2006 r. Rep. A [...] oraz z dnia 22 listopada 2004 r. Rep. A [...].
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty