Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    26.07.2023

    Wyrok NSA z dnia 26 lipca 2023 r., sygn. II OSK 822/22

    Zasada zaufania do władzy publicznej oraz zasada postepowania według utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw, określone w art. 8 kodeksu postępowania administracyjnego, nie zwalniają organów administracji publicznej z obowiązku przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, nawet jeśli wcześniejsza praktyka nie uwzględniała takiego wymogu prawnego.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski po rozpoznaniu w dniu 26 lipca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 listopada 2021 r. sygn. akt IV SA/Po 786/21 w sprawie ze skargi M. S. na decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 1 lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie zgłoszenia sprzeciwu w sprawie przystąpienia do użytkowania sieci wodociągowej oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, wyrokiem z 17 listopada 2021 r., sygn. akt IV SA/Po 786/21, oddalił skargę M. S. na decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Poznaniu z dnia 1 lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie zgłoszenia sprzeciwu w sprawie przystąpienia do użytkowania sieci wodociągowej.

    Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

    Decyzją z dnia 29 kwietnia 2021 r. (znak: [...]) Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Czarnkowie (PINB) na podstawie art. 54 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm., dalej: P.b.) zgłosił sprzeciw w sprawie przystąpienia do użytkowania sieci wodociągowej wraz z przyłączami do działek w rejonie Al. [...] na [...] w miejscowości [...], na działkach o nr ewid. [...]-[...], [...], [...] i [...]. W uzasadnieniu decyzji PINB stwierdził, że złożone przez inwestora dokumenty posiadały braki i na podstawie art. 57 ust. 4 P.b. oraz art. 64 § 2 k.p.a., w dniu 1 kwietnia 2021 r. wezwał M. S. do uzupełnienia zawiadomienia o zakończeniu budowy. Ponadto w wyniku przeanalizowania złożonych przez inwestora dokumentów do zawiadomienia o zakończeniu budowy oraz obowiązujących przepisów PINB uznał, iż pomimo wysłanego wezwania z dnia 1 kwietnia 2021 r. w załączonych dokumentach nadal występują braki i nieścisłości. Wobec powyższego pismem z dnia 9 kwietnia 2021 r. wezwał inwestora do uzupełnienia brakujących dokumentów tj. oświadczenia o braku sprzeciwu i uwag ze strony Państwowej Straży Pożarnej. Ponowne wezwanie zostało podyktowane faktem, iż zgodnie z art. 56 ust. 1a P.b. obowiązek zawiadomienia Państwowej Straży Pożarnej o zakończeniu budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania stosuje się również w przypadku, gdy projekt budowlany obiektu budowlanego nieobjętego obowiązkiem uzyskania pozwolenia na użytkowanie wymagał uzgodnienia pod względem ochrony przeciwpożarowej, tym samym w tym konkretnym przypadku do zawiadomienia o zakończeniu budowy przedmiotowego zamierzenia budowlanego należy dołączyć oświadczenie inwestora o braku sprzeciwu lub uwag ze strony Państwowej Straży Pożarnej. PINB wyjaśnił, że zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 grudnia 2015 r. w sprawie uzgodnienia projektu budowlanego pod względem ochrony przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2117) obiektami budowlanymi istotnymi ze względu na konieczność zapewnienia ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem, których projekty budowlane wymagają uzgodnienia, są: sieć wodociągowa przeciwpożarowa z hydrantami zewnętrznymi przeciwpożarowymi, przeciwpożarowy zbiornik wodny oraz stanowisko czerpania wody do celów przeciwpożarowych. Organ zauważył, że zgodnie z projektem budowlanym przedmiotowa sieć wodociągowa zawiera 3 hydranty. Ponadto PINB wskazał, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt. 9 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków i innych obiektów budowlanych i terenów (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 109 poz. 719 ze zm.) przez urządzenie przeciwpożarowe należy rozumieć urządzenia (stałe lub półstałe, uruchamiane ręcznie lub samoczynnie) służące do zapobiegania powstaniu, wykrywania, zwalczania pożaru lub ograniczania jego skutków, a w szczególności: (...) hydranty wewnętrzne i zawory hydrantowe, hydranty zewnętrzne, (...). Zatem w ocenie PINB należało uznać, że montaż hydrantów zewnętrznych na sieci wodociągowej to montaż urządzeń przeciwpożarowych. Tym samym PINB zaznaczył, że przedmiotem zamierzenia budowlanego jest sieć wodociągowa, na której montaż urządzeń przeciwpożarowych wskazuje na przeznaczenie obiektu budowlanego. W tym konkretnym przypadku sieć wodociągowa jest obiektem budowlanym istotnym ze względu na konieczność zapewnienia ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem. Organ podał, że budowa sieci wodociągowej powinna być zawsze uzgadniana z Państwową Strażą Pożarną, a nadto już samo zainstalowanie hydrantu, jako urządzenia przeciwpożarowego przesądza o charakterze sieci wodociągowej jako instalacji przeciwpożarowej. PINB wskazał następnie, że pismem z dnia 17 kwietnia 2021 r. inwestor - X M. S. poinformował, że nie jest w posiadaniu dokumentu do złożenia którego został wezwany tj. oświadczenia o braku sprzeciwu i uwag ze strony Państwowej Straży Pożarnej. W związku z powyższym PINB uznał, że inwestor nie uzupełnił wymaganego dokumentu w wyznaczonym terminie.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Kontrole ZUS po zmianach przepisów
    • Nowe zasady uzyskiwania zezwoleń na pracę cudzoziemców w Polsce od 1 czerwca 2025 r. – na czym polegają zmiany
    • Odwołanie od decyzji ZUS – co może zrobić płatnik składek
    • Podleganie ubezpieczeniom społecznym i opodatkowanie przychodów pracowników delegowanych do krajów UE
    • USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego Art./§ 8
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    19.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 19 listopada 2025 r., sygn. II OSK 2184/25
    Czytaj więcej
    04.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2025 r., sygn. II OSK 3082/24
    Czytaj więcej
    22.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 22 października 2025 r., sygn. II OSK 2809/24
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. II OSK 2604/24
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. II OSK 2509/24
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. II OSK 2561/24
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. II OSK 990/24
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. II OSK 1788/25
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. II OSK 849/23
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. II OSK 1780/23
    Czytaj więcej
    01.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 1 października 2025 r., sygn. II OSK 2280/24
    Czytaj więcej
    01.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 1 października 2025 r., sygn. II OSK 1101/25
    Czytaj więcej
    24.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 24 września 2025 r., sygn. II OSK 743/23
    Czytaj więcej
    24.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 24 września 2025 r., sygn. II OSK 1777/25
    Czytaj więcej
    23.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 23 września 2025 r., sygn. II OSK 599/23
    Czytaj więcej
    23.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 23 września 2025 r., sygn. II OSK 696/23
    Czytaj więcej
    18.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. II OSK 2202/24
    Czytaj więcej
    18.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. II OSK 2228/24
    Czytaj więcej
    18.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. II OSK 2052/24
    Czytaj więcej
    17.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 września 2025 r., sygn. II OSK 707/23
    Czytaj więcej
    16.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 16 września 2025 r., sygn. II OSK 653/23
    Czytaj więcej
    11.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 września 2025 r., sygn. II OSK 1436/24
    Czytaj więcej
    11.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 września 2025 r., sygn. II OSK 1977/24
    Czytaj więcej
    11.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 września 2025 r., sygn. II OSK 432/25
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.