17.10.2023

Wyrok NSA z dnia 17 października 2023 r., sygn. III OSK 2828/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak sędzia del. WSA Maciej Kobak protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 17 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej D.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 20 listopada 2019 r. sygn. akt II SA/Gd 365/19 w sprawie ze skargi D.B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 28 marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 20 listopada 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę D.B. (dalej: skarżący) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z 28 marca 2019 r. w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że skarżący wystąpił do Wójta Gminy [...] o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie trzech obiektów inwentarskich (kurników) na działce o nr ewidencyjnym [...]/1 w miejscowości [...] (dalej: decyzja środowiskowa lub decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach). Do wniosku dołączył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (dalej: raport).

W toku tego postępowania organ I instancji zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kartuzach i Marszałka Województwa Pomorskiego o wydanie opinii. Organy współdziałające zajęły negatywne stanowisko.

Decyzją z 22 października 2018 r. Wójt Gminy [...] odmówił wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Odwołanie od powyższej decyzji wniósł skarżący.

Decyzją z 28 marca 2019 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Gdańsku utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.

W ocenie organu odwoławczego, za wydaniem negatywnej decyzji przemawia przede wszystkim odmowa uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia. W świetle art. 77 ust. 1 pkt 1 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r., poz. 2081 ze zm., dalej: ustawa środowiskowa), uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska ma charakter wiążący, co oznacza brak możliwości wydania decyzji pozytywnej w przypadku negatywnego stanowiska organu uzgadniającego, a także niedopuszczalność określenia w decyzji pozytywnej warunków odmiennie niż uczynił do organ uzgadniający. W związku z tym, że postanowieniem z 29 czerwca 2018 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku odmówił uzgodnienia realizacji przedsięwzięcia, Wójt Gminy [...] był zobligowany do wydania decyzji odmownej. Organ odwoławczy uznał postanowienie organu uzgadniającego za prawidłowe, wydane po uzupełnieniu raportu oraz szczegółowej i wnikliwej analizie zgromadzonych danych. Stanowisko to organ odwoławczy uznał za uzasadnione w obliczu planowanego przekroczenia dopuszczalnego zagęszczenia obsady w kurnikach, braku przedstawienia przez skarżącego wariantu przedsięwzięcia, który spełniałby normy w tym zakresie i w konsekwencji niemożliwości rzeczywistej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Kwestia odławiania (ubiórki) drobiu nie jest uregulowana prawnie, więc brak jest podstaw do jej uwzględniania przy ustalaniu maksymalnego zagęszczenia obsady drobiu zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz.U. z 2010 r., nr 56, poz. 344 ze zm.). Brak regulacji w tym zakresie nie pozwala na szczegółowe ustalenie zasad i warunków ubiórki i nie pozwala na zweryfikowanie, czy propozycje skarżącego w zakresie odławiania drobiu zapewnią zachowanie maksymalnego możliwego zagęszczenia obsady drobiu w kurniku. Organ odwoławczy wskazał również na brak uzupełnienia przez skarżącego danych co do sposobu zagospodarowania obornika, zwłaszcza sposobu jego magazynowania w okresie, w którym nawożenie na gruntach rolnych jest zabronione, co dodatkowo stanowiło przesłankę uzasadniającą odmowę uzgodnienia. W konsekwencji organ odwoławczy stwierdził, że nie ma podstaw do uchylenia zaskarżonego postanowienia, jak również do podważenia prawidłowości negatywnych opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kartuzach i Marszałka Województwa Pomorskiego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne