Wyrok NSA z dnia 31 stycznia 2023 r., sygn. I OSK 567/22
W procesie przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego decyzja organu nie może być oparta jedynie na negatywnych przesłankach z art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a) u.ś.r., lecz musi uwzględniać w pierwszej kolejności warunki przyznania tego świadczenia określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.ś.r., uwzględniając okoliczności faktyczne danej sprawy.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) Sędziowie sędzia NSA Mariola Kowalska sędzia del. WSA Agnieszka Miernik po rozpoznaniu w dniu 31 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 5 stycznia 2022 r. sygn. akt II SA/Sz 1066/21 w sprawie ze skargi A. H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 10 sierpnia 2021 r. nr SKO.4111.1477.2021 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 5 stycznia 2022 r., II SA/Sz 1066/21, po rozpoznaniu sprawy ze skargi A. H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z 10 sierpnia 2021 r. nr SKO.4111.1477.2021 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad mężem legitymującym się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności na czas określony do 30 kwietnia 2023 r. w punkcie I. uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza B. z 31 maja 2021 r. nr SR 273.2021, a w punkcie II. zasądził od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie na rzecz skarżącej kwotę 480 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Burmistrz B., na wniosek A. H. (dalej: skarżąca) z 11 maja 2021 r. reprezentowanej przez pełnomocnika, decyzją z 31 maja 2021 r. odmówił przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad mężem legitymującym się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności na czas określony do 30 kwietnia 2023 r. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że osoba sprawująca opiekę – małżonka osoby niepełnosprawnej wymagającej opieki – nie należy do kręgu osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z koniecznością sprawowania opieki nad współmałżonkiem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm.; dalej: u.ś.r.), natomiast należy do kręgu osób uprawnionych do specjalnego świadczenia opiekuńczego na podstawie art. 16a pkt 1 u.ś.r., co stanowi naruszenie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.ś.r. Ponadto, osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do emerytury, co stanowi naruszenie art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a) u.ś.r., a niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała po 25 roku życia, co stanowi naruszenie wymagań art. 17 ust. 1b u.ś.r.;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty