Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2023 r., sygn. I OSK 865/22
Niedopuszczalne jest przeprowadzanie dowodów innych niż orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, aby potwierdzić brak możliwości pełnienia opieki przez współmałżonka osoby wymagającej opieki.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Siegień (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Marek Stojanowski sędzia NSA Jolanta Rudnicka po rozpoznaniu w dniu 30 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 22 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 1065/21, w sprawie ze skargi E. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia 2 listopada 2021 r., nr Rep. 2175/ŚR/21 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę;
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 22 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 1065/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, po rozpoznaniu skargi E. J., uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z 2 listopada 2021 r., nr Rep.2175/ŚR/21, oraz utrzymaną przez nią w mocy decyzję wydaną przez Wójta Gminy [...] z dnia [...] września 2021 r., Nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Wnioskiem z [...] września 2021 r. E. J. zwróciła się do organu I instancji o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad niepełnosprawną matką J. J..
Decyzją z [...] września 2021 r., Nr [...], Wójt Gminy [...] odmówił wnioskodawczyni przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.
Odmowę przyznania wnioskowanego świadczenia pielęgnacyjnego organ oparł na dwóch przesłankach. Po pierwsze wskazał, iż na podstawie orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności J. J. nie da się ustalić, od kiedy istnieje niepełnosprawność, tym samym nie jest możliwe ustalenie, aby powstała ona przed 18, jak też przed 25 rokiem życia – co stanowi przesłankę udzielenia świadczenia zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm.; dalej jako "u.ś.r."). Organ I instancji miał na względzie wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13, stwierdzający niekonstytucyjność ww. przepisu w zakresie w jakim różnicuje on prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną ze względu na datę powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki, jednakże uznał, iż skoro w oparciu o wyrok TK nie dokonano żadnych zmian ustawodawczych dotyczących tej regulacji, to przepis powinien być stosowany w obowiązującym brzmieniu. Po drugie organ wskazał, że J. J. pozostaje w związku małżeńskim z J. J., wobec czego zachodzi negatywna przesłanka określona w art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a u.ś.r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty