Wyrok NSA z dnia 12 stycznia 2023 r., sygn. II OSK 82/20
Brak aktu planistycznego (planu miejscowego bądź decyzji o warunkach zabudowy), który umożliwiałby funkcjonowanie zakładu ślusarskiego stanowi bowiem przeszkodę do uznania za legalną zmianę sposobu użytkowania budynku gospodarczego na produkcyjny gdzie wykonywana jest działalność zakładu produkującego kotły grzewcze. W sposób prawny dany obiekt budowlany może być użytkowany jeżeli dana jego funkcja jest przewidziana w planie miejscowym, a w przypadku braku planu miejscowego - została ustalona na podstawie analizy planistycznej w decyzji o warunkach zabudowy bądź w przeszłości określony teren miał stosowne przeznaczenie.
Dnia 12 stycznia 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon Sędziowie: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędzia del. WSA Grzegorz Antas po rozpoznaniu w dniu 12 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 6 listopada 2019 r., sygn. akt IV SA/Po 624/19 w sprawie ze skargi K. O. na decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 12 czerwca 2019 r., nr WOA.7721.116.2019.HL w przedmiocie nałożenia obowiązku doprowadzenia budynku do stanu poprzedniego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 listopada 2019 r., sygn. akt IV SA/Po 624/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę na zaskarżoną decyzję Wielkopolskiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zwanego dalej "WINB", w przedmiocie nałożenia obowiązku doprowadzenia budynku do stanu poprzedniego. Stan faktyczny i prawny sprawy przedstawia się następująco.
Zaskarżoną decyzją Wielkopolski WINB, na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 i art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.) w zw. z art. 16 ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 935) uchylił w całości decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Jarocinie z dnia 1 kwietnia 2019 r., znak: PINB.453.1.2016.AJ, i na podstawie art. 104 § 1 K.p.a. w zw. z art. 16 ww. ustawy nowelizującej z 2017 r. w związku z art. 51 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 51 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 ze zm.) nałożył na inwestora - skarżącego (właściciela nieruchomości) obowiązek doprowadzenia budynku gospodarczego zlokalizowanego na nieruchomości położonej w m. T. na dz. nr [...], do stanu poprzedniego; oraz na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 51 ust. 7 Prawa budowlanego nałożył na skarżącego obowiązek wykonania, w terminie do dnia 31 sierpnia 2019 r., w przedmiotowym budynku gospodarczym wyszczególnionych robót budowlanych w celu doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego z prawem.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
