22.11.2023 Podatki

Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2023 r., sygn. I GSK 106/20

Z brzmienia art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym wynika wprost, że przesłanką powstania i realizacji subsydiarnego obowiązku podatkowego jest uprzedni brak uiszczenia podatku (niewykazanie tego faktu w toku postępowania) od wyrobów akcyzowych. W tym sensie podatek pozostaje cały czas nieuregulowany, nawet jeżeli wiadomo, kto powinien był to uczynić.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) Sędzia del. WSA Krzysztof Sobieralski Protokolant Michał Mazur po rozpoznaniu w dniu 22 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 8 października 2019 r. sygn. akt I SA/Rz 547/19 w sprawie ze skargi R. C. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od R. C. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z 8 października 2019 r., sygn. I SA/Rz 547/19 oddalił skargę R. C. (dalej "skarżący") na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia [...] czerwca 2019 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za marzec 2014 r. i kwiecień 2014 r.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Celno-Skarbowego w Przemyślu decyzją z dnia [...] marca 2018 r., nr [...] określił zobowiązanie podatkowe skarżącego w podatku akcyzowym za marzec 2014 r. w wysokości 28.887 oraz za kwiecień 2014 r. w wysokości 6.424 zł. Decyzja ta został utrzymana w mocy decyzją Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia [...] czerwca 2019 r., nr [...] . W uzasadnieniu organ odwoławczy stwierdził, że wobec skarżącego prowadzone było postępowanie kontrolne, w zakresie prawidłowości i rzetelności rozliczania podatków stanowiących dochód budżetu państwa za 2014 r. Organ wskazał, że całość zebranego w sprawie materiału dowodowego potwierdziła fakt dokonywania zakupów od M. D. oleju opałowego, tj: w dniu 15 marca 2014 r. zakupił 18 168 litrów oleju opałowego [...] 0,1 i w dniu 5 kwietnia 2014 r. zakupił 4 021 litrów oleju opałowego [...] 0,1. Zakupy wskazanego wyżej oleju opalowego nie zostały udokumentowane w żaden sposób, a jego sprzedaż nie znalazła odzwierciedlenia w urządzeniach księgowych. Organ podkreślił, że dokonując oszacowania podstawy opodatkowania z tytułu sprzedaży przez skarżącego m.in. oleju opalowego nabytego poza ewidencją magazynowo-księgową przyjęto, że olej opałowy nabyty w marcu 2014 r. i kwietniu 2014 w ilości odpowiednio 18 168 litrów i 4 021 litrów został sprzedany w tych miesiącach.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty