Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2023 r., sygn. II GSK 2236/22
Kara administracyjna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Marek Krawczak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej ze skargi kasacyjnej U. Sp. z o.o. w K., Litwa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 20 lipca 2022 r. sygn. akt III SA/Gl 286/22 w sprawie ze skargi U. Sp. z o.o. w K., Litwa na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 30 grudnia 2021 r. nr 2401-IOA.48.135.2021.GD w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od U. Sp. z o.o. w K., Litwa na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 20 lipca 2022 2022 r., sygn. akt III SA/Gl 286/22, działając na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; powoływanej dalej jako: "p.p.s.a."), oddalił skargę U. Sp. z o.o. w K. - Litwa na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 30 grudnia 2021 r. w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniosła U. Sp. z o.o. w K., Litwa zaskarżając go w całości w całości, wnosząc o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości oraz poprzedzających go decyzji i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania przez organ I instancji, względnie umorzenie postępowania, jak również zasądzenie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przewidzianych za obie instancje.
Zaskarżonemu wyrokowi zarzuciła naruszenie przepisów postępowania poprzez ich niewłaściwą wykładnię:
- art. 151 p.p.s.a w zw. z art. 122, art. 180 §1 , art. 187 §1, art. 191, a także art 120 i 121 §1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r, poz. 1540 ze zm.; dalej "O.p."), poprzez uznanie, że obowiązkiem strony było wykazanie negatywnego faktu nie wykonania przewozu, w sytuacji gdy przeprowadzenie dowodu na fakt negatywny nie jest możliwe, a organy obu instancji dysponowały wskazanymi w pismach procesowych środkami do ustalenie okoliczności wykonania przewozu z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1857, w skrócie jako: "ustawa SENT"), w zw. z art. 8 ust. 3 ustawy SENT, z którego w wyniku błędnej wykładni wywiedziono domniemanie faktyczne, że przewóz, który nie został zgłoszony jako nierozpoczęty faktycznie się odbył, w sytuacji gdy z przepisu takie domniemanie prawne nie wynika;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty