28.04.2023

Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 761/19

W sytuacji, gdy działanie podmiotu oparte jest na zaufaniu do organu władzy publicznej, a podmiot ten działa w dobrej wierze i niezwłocznie koryguje błędne działanie po otrzymaniu informacji o błędzie, organ administracyjny powinien uwzględniać zasady proporcjonalności, sprawiedliwości społecznej i ochronę osób niepełnosprawnych, co może uzasadniać odstąpienie od ścisłego stosowania zasady formalnego legalizmu.

Teza od Redakcji

Finanse publiczne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Michał Kowalski (spr.) Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia del. WSA Marek Sachajko Protokolant Katarzyna Domańska po rozpoznaniu w dniu 28 kwietnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 grudnia 2018 r. sygn. akt V SA/Wa 578/18 w sprawie ze skargi J. C. na decyzję Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 lutego 2018 r. nr BON.III.5224.75.6.2016.WM w przedmiocie nakazu zwrotu środków przekazanych tytułem dofinansowania wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 3 grudnia 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 578/18 na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i c) ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (aktualnie: Dz. U. 2023 r., poz. 259 – dalej jako p.p.s.a.) w sprawie skargi J. C. uchylił decyzję Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 lutego 2018 r. w przedmiocie zobowiązania do zwrotu środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przekazanych tytułem refundacji składek na ubezpieczenie społeczne.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Przedmiotem skargi J. C. wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargi była decyzja Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 lutego 2018 r., utrzymująca w mocy decyzję Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z dnia 5 października 2016 r. nakazującą zwrot środków Funduszu przekazanych tytułem refundacji składek na ubezpieczenia społeczne za okresy sprawozdawcze: styczeń, luty, marzec i maj 2009 r. wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych i określającą wysokość kwot do zwrotu za poszczególne miesiące.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalając zaskarżonym wyrokiem skargę stwierdził m.in., że w kontrolowanej sprawie organ kierując się jedynie wykładnią językową mających zastosowanie w sprawie przepisów, wydał decyzje opartą na ich literalnym brzmieniu. Zdaniem WSA nie jest to jednak rozstrzygnięcie prawidłowe, uwzględniające pełne spektrum wartości aksjologicznych, o które oparty jest system prawa. Skarżący będąc osobą niewidomą działał w dobrej wierze. W oparciu o zaufanie do organu władzy publicznej (art. 8 k.p.a.) regulował składki w wysokości, o której został poinformowany przez pracownika ZUS Inspektorat w Białogardzie (czego Minister nie neguje). Uiścił brakującą część składek (niewielką w porównaniu z częścią uregulowaną terminowo) po zakomunikowaniu wadliwego postępowania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne