Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. II GSK 1270/22
Podmiot wykonujący transport to również ten, kto faktycznie podejmuje czynności z zakresu transportu drogowego, chociaż nie dopełnił warunków do legalnego wykonywania działalności gospodarczej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Marek Leszczyński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 10 marca 2022 r. sygn. akt III SA/Lu 596/21 w sprawie ze skargi A. H. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia 5 sierpnia 2021 r. nr 0601-IGC.48.73.2021.EK w przedmiocie kary pieniężnej za wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z 10 marca 2022 r., sygn. akt III SA/Lu 596/21, oddalił skargę A. H. (dalej: skarżący, strona) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie (dalej: DIAS, organ) z dnia 5 sierpnia 2021 r., nr 0601-IGC.48.73.2021.EK, w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.
Skargę kasacyjną – stosownie do treści art. 173 § 1 i art. 175 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej: p.p.s.a.) – wywiódł skarżący zaskarżając wyrok w całości, a zaskarżonemu orzeczeniu zarzucił:
1. w granicach wskazanych w art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego przez jego niewłaściwe zastosowanie, tj.:
1.1. art. 4 pkt 6a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2140 ze zm.; dalej: u.t.d.) w zw. z art. 4 pkt 15, 16, 18 i 19 u.t.d. i art. 28 ust. 1 u.t.d., poprzez zakwalifikowanie prywatnego, niehandlowego, przewozu wykonywanego przez stronę nie będącą przedsiębiorcą i nie prowadzącą działalności gospodarczej, jako wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego ważnego zezwolenia w sytuacji, gdy obowiązek posiadania zezwolenia na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego dotyczy wyłącznie wykonujących inne niż niehandlowe przewozy międzynarodowe przewoźników drogowych (art. 4 pkt 18 i 19 u.t.d.), którymi są przedsiębiorcy uprawnieni do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego (art. 4 pkt 15 i 16 u.t.d.), natomiast jak wynika z jednoznacznych ustaleń faktycznych poczynionych w sprawie strona nie była przedsiębiorcą i nie prowadziła działalności gospodarczej, a przewóz miał charakter prywatny, a zatem strona nie może zostać uznana za przewoźnika wykonującego międzynarodowe przewozy drogowe wymagające zezwolenia i takiego zezwolenia strona nie mogła otrzymać, bowiem wydawane jest ono tylko przedsiębiorcom (przewoźnikom), a zatem strona nie musiała legitymować się zezwoleniem, a za jego brak nie powinna zostać nałożona kara;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty