05.04.2023

Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 424/19

Przepis art. 155 k.p.a. nie ogranicza możliwości zastosowania trybu uchylenia lub zmiany decyzji jedynie do decyzji opartych na uznaniach administracyjnych, co potwierdza brak przesłanki negatywnej dotyczącej wszczęcia postępowania administracyjnego w sytuacji, gdy decyzja została wydana w trybie zwykłym na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy o dochodach samorządu terytorialnego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia del. WSA Marek Sachajko po rozpoznaniu w dniu 5 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 grudnia 2018 r. sygn. akt V SA/Wa 969/18 w sprawie ze skargi Miasta C. na postanowienie Ministra Finansów z dnia [...] marca 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji w przedmiocie zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty w części powiatowej, części oświatowej subwencji ogólnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Ministra Finansów na rzecz Miasta C. kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 20 grudnia 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 969/18 uchylił zaskarżone postanowienie Ministra Finansów z dnia [...] marca 2018 r. nr [...] oraz poprzedzające je postanowienie Ministra Finansów nr [...] z dnia [...] stycznia 2018r. oraz zasądził od Ministra Finansów na rzecz Miasta [...] (dalej "skarżący", "strona") kwotę 580 zł (słownie: pięćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Minister Finansów decyzją z [...] października 2013 r. zobowiązał skarżącego do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty w części powiatowej, części oświatowej subwencji ogólnej za 2010 r. w wysokości 273.147 zł. Decyzja ta stała się ostateczna, a 23 grudnia 2013 r. skarżący dokonał zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty.

Pismem z 14 listopada 2017 r. skarżący złożył wniosek o uchylenie lub zmianę wskazanej decyzji w trybie art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm.), dalej "k.p.a.". W uzasadnieniu wniosku powołano się zarówno na słuszny interes strony, jak i na interes społeczny. Podkreślił, że decyzja z [...] października 2013 r. została wykonana, a kwoty uznane za nienależnie uzyskane zostały zwrócone. W następstwie decyzji skarżący podjął działania celem odzyskania od niepublicznych jednostek systemu oświaty kwot dotacji podmiotowej z budżetu miasta pobranych w roku 2010. W wyniku tych działań uzyskano dwa prawomocne wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach (z 21 lutego 2017 r. sygn. akt I SA/Gl 1039/16 oraz z 16 lutego 2017 r. sygn. akt I SA/Gl 1040/16), zgodnie z którymi czasowy brak aktualności orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego nie stanowi podstawy do zwrotu dotacji. Wskutek powyższego oraz ugruntowanej – w ocenie skarżącego – linii orzeczniczej potwierdzającej powyższe wyroki, wydana przez Ministra Finansów decyzja z [...] października 2013 r. łamie obowiązujące przepisy nakładając obowiązek zwrotu środków, które zostały wydatkowane w sposób prawidłowy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne