Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2023 r., sygn. III FSK 487/23
W ocenie związku nieruchomości z prowadzeniem działalności gospodarczej, konieczne jest uwzględnienie statusu podatnika oraz charakteru jego działalności, a nie tylko fakt posiadania nieruchomości. Nieruchomość może być związana z działalnością gospodarczą, nawet jeśli nie jest faktycznie wykorzystywana w tej działalności, pod warunkiem, że jest możliwe jej potencjalne wykorzystanie.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Krzysztof Winiarski (sprawozdawca), Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędzia WSA (del.) Anna Juszczyk-Wiśniewska, po rozpoznaniu w dniu 18 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 19 stycznia 2023 r., sygn. akt I SA/Go 380/22, w sprawie ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze z dnia 14 lipca 2022 r., nr SKO-481/210-P/22, w przedmiocie podatku od nieruchomości za okres od stycznia do sierpnia 2021 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. S.A. z siedzibą w W. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze kwotę 4050 (słownie: cztery tysiące pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 19 stycznia 2023 r., sygn. akt I SA/Go 380/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę P. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze z dnia 14 lipca 2022 r. nr SKO-481/210-P/22, w przedmiocie podatku od nieruchomości za okres od stycznia do sierpnia 2021 r.
Wymieniony wyrok, jak również inne przytoczone w niniejszym uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych, publikowane są na stronach internetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego (https://orzeczenia.nsa.gov.pl).
Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym.
Decyzją z 16 grudnia 2021 r. Burmistrz K. odmówił Skarżącej zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za okres od 1 stycznia do 31 sierpnia 2021 r. w kwocie 169.064 zł oraz uznał za bezskuteczną korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za okres od 1 września do 31 grudnia 2021 r. Uzasadniając swoje stanowisko, organ stwierdził, że 21 stycznia 2021 r. Spółka złożyła deklarację podatkową w podatku od nieruchomości za 2021 r., w której zadeklarowała kwotę podatku w wysokości 507.072 zł. W kolejnej deklaracji z 2 września 2021 r. zadeklarowano do zapłaty kwotę 253.476 zł. Pismem z 30 sierpnia 2021 r. Skarżąca złożyła wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za okres od 1 stycznia 2021 do 31 sierpnia 2021 r. w wysokości 169.064 zł, wskazując, że zadeklarowała i zapłaciła za 2021 r. podatek w wysokości 507.072 zł wobec wykazania do opodatkowania podatkiem od nieruchomości wg stawki przewidzianej dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej m.in. grunty związane ze zlikwidowanymi liniami kolejowymi, podczas gdy grunty i budowle po zlikwidowanych liniach kolejowych, które nie są i nie mogą być wykorzystywane do działalności gospodarczej, nie powinny być objęte najwyższą stawką podatku. Wraz z wnioskiem złożono korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za 2021 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty