25.05.2023 Podatki

Wyrok NSA z dnia 25 maja 2023 r., sygn. III FSK 34/23

Podatek rolny; Podatek od nieruchomości

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędzia WSA (del) Mirella Łent (sprawozdawca), , po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 11 sierpnia 2022 r. sygn. akt I SA/Wr 449/21 w sprawie ze skargi A. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia 12 stycznia 2021 r. nr [...] w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2017 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu na rzecz A. P. kwotę 2306 (słownie: dwa tysiące trzysta sześć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 11 sierpnia 2022 r. sygn. akt I SA/Wr 449/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę A.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia 12 stycznia 2021 r. utrzymującą w mocy decyzję Wójta Gminy K. z dnia 13 listopada 2020 r. ustalającą skarżącej łączne zobowiązanie pieniężne za 2017 r. w kwocie 27.053 zł.

WSA wskazał, że spór dotyczy wykładni art. 7 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: "u.p.o.l.") i zasadności objęcia zwolnieniem od opodatkowania – opisanym w tym przepisie – będących własnością skarżącej budynków o pow. 1554 m² położonych na działce nr [...] w B. W opinii skarżącej budynki te spełniają wymogi wynikające z powołanego przepisu, przy czym za wystarczające strona uznała przeznaczenie (przydatność) tych budynków na cele rolnicze, co wyklucza konieczność ich faktycznego wykorzystywania na cele rolne w danym momencie. Odmienne zdanie w tym przedmiocie mają organy podatkowe stwierdzając, że istotne jest faktyczne wykorzystywanie budynków na cele rolnicze. W sporze tym Sąd I instancji przyznał rację organom podatkowym. Na wstępie podał, że w sprawie sporne jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania posiadanych przez skarżącą budynków, czyli zarzuty ograniczają się jedynie do sfery prawnej, a nie ustaleń faktycznych. WSA podał, że aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia w stosunku do spornych budynków podatnik musi łącznie spełnić trzy warunki. Zwolnione od podatku od nieruchomości są, po pierwsze, budynki gospodarcze lub ich części; po drugie muszą być one położone na gruntach gospodarstw rolnych; po trzecie muszą one służyć wyłącznie działalności rolniczej. O ile w sprawie nie ma wątpliwości, że budynki skarżącej spełniają dwa pierwsze, z wyżej wymienionych warunków, tzn. są sklasyfikowane jako budynki gospodarcze i są położone na gruntach rolnych tworzących gospodarstwo rolne, czego skarżąca nie kwestionuje. O tyle trudno jest uznać, że ww. budynki spełniają trzecią przesłankę. Definicję działalności rolniczej zamieszczono w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1892 ze zm., dalej: u.p.r.). Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb. Termin "służyć" według Słownika Języka Polskiego PWN oznacza "być używanym". Skoro budynki położone na gruncie gospodarstwa rolnego nie są wykorzystane pod żadną działalność, to tym samym trudno jest uznać, że służą i to wyłącznie działalności rolniczej. Taka sytuacja dotyczy przedmiotowych budynków, na co wskazują oględziny przeprowadzone w dniu 9 maja 2016 r. z udziałem skarżącej, z których wynika, że nieruchomości są zrujnowane, nieużywane i znajdują się w nich śmieci. Skarżąca zgłaszając zarzuty nie negowała tych ustaleń, podważając jedynie wykładnię art. 7 ust. 1 pkt 4 lit. b u.p.o.l. Zatem WSA przyjął, że taki stan faktyczny istniał również w badanym okresie rozliczeniowym. Trudno zatem uznać, że została spełniona trzecia ze wskazywanych wyżej przesłanek uprawniających do zastosowania zwolnienia od opodatkowania. Nie można uznać, że sporne obiekty służyły wyłącznie działalności rolniczej. Sąd I instancji uznał, że sam potencjał budynku do wykorzystania go w działalności rolniczej nie wystarczy, aby budynek mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia od podatku, a zwolnienie dotyczy tylko tych budynków bądź ich części, które są wykorzystywane przy aktywnym, rzeczywistym prowadzeniu działalności rolniczej (w tym przypadku przy spełnieniu dodatkowego warunku, jakim jest wchodzenie w skład gospodarstwa rolnego), a nie tylko przystosowane do prowadzenia takiej działalności

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne