06.06.2023 Podatki

Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2023 r., sygn. I FSK 218/20

Gmina, realizując budowę drogi na terenach, gdzie sprzedaje lub dzierżawi działki na cele inwestycyjne, działa jako organ władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT, co wyłącza jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z taką budową.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia NSA Zbigniew Łoboda, Sędzia NSA Sylwester Golec (sprawozdawca), Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej sprawy ze skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 8 października 2019 r., sygn. akt I SA/Wr 669/19 w sprawie ze skargi Gminy S. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 maja 2019 r., nr 0112-KDIL4.4012.131.2019.2.JKU w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy S. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 460 (słownie: czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrok sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten sąd tok postępowania przed organem interpretacyjnym.

1.1. Wyrokiem z dnia 8 października 2019 r., sygn. akt I SA/Wr 669/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, po rozpoznaniu skargi Gminy S. (powoływanej dalej jako: strona skarżąca lub gmina), uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 maja 2019 r. wydaną w przedmiocie podatku od towarów i usług (wyrok z uzasadnieniem dostępny jest w bazie CBOSA na stronie orzeczenia.nsa.gov.pl).

1.2. Sąd wskazał następujące okoliczności. Gmina złożyła do organu interpretacyjnego wniosek o wydanie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. We wniosku wskazano następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatek VAT). Przystąpiła do realizacji projektu: "Budowa strefy aktywności gospodarczej na terenie miasta S.". Przedmiotem realizacji projektu było utworzenie strefy aktywności gospodarczej w mieście S. na powierzchni 18.1862 ha, na działkach nr: [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...]- obręb [...], S., przez uzbrojenie nieużytkowanych, zdegradowanych terenów inwestycyjnych położonych w pobliżu linii kolejowej w mieście S. Celem projektu było stworzenie kompleksowej infrastruktury inwestycyjnej, umożliwiającej stworzenie strefy aktywności gospodarczej w granicach miasta S. [...] czerwca 2018 r. Rada Miejska w S. podjęła Uchwałę Nr [...] w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta S.- Etap I. Zgodnie z tą uchwałą, działki stanowiące własność gminy, oznaczone ww. numerami ewidencyjnymi - przeznaczone są

na cele budowlane. Tereny inwestycyjne powstałe w związku z realizacją projektu będą przez gminę sprzedawane inwestorom, ewentualnie wydzierżawiane, czynsz dzierżawny będzie ustalony w wartości rynkowej. Sprzedaż terenów bądź ich ewentualne oddanie w dzierżawę następować będzie na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy gminą a inwestorami. Gmina oszacowała wartość rynkową 1 m² terenów inwestycyjnych, które będą przedmiotem sprzedaży na rzecz zainteresowanych inwestorów. Gmina skalkulowała średnią cenę za 1 m² terenu inwestycyjnego w kwocie 128,03 zł brutto. Powierzchnia strefy aktywności gospodarczej, która będzie przeznaczona do sprzedaży lub wydzierżawienia stanowi 98% powierzchni całej strefy. Pozostałe 2% powierzchni stanowią drogi dojazdowe i rondo, które służyć będą realizacji sprzedaży bądź dzierżawie terenów inwestycyjnych. Powstałe na terenie strefy drogi dojazdowe i rondo będą pełnić rolę służebną w stosunku do terenów inwestycyjnych, które będą przez gminę sprzedawane na rzecz inwestorów bądź wydzierżawiane, gdyż gdyby gmina nie planowała budowy strefy, przedmiotowe drogi dojazdowe i rondo również by nie powstały. Drogi i rondo po zakończeniu inwestycji stanowić będą własność gminy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne