04.01.2023 Podatki

Wyrok NSA z dnia 4 stycznia 2023 r., sygn. III FSK 1411/21

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Borszowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Jacek Pruszyński, Sędzia WSA (del.) Mirella Łent, po rozpoznaniu w dniu 4 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej D.S.A. z siedzibą w D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2019 r., sygn. akt III SA/Wa 2354/18 w sprawie ze skargi D.S.A. z siedzibą w D. na decyzję Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 lipca 2018 r., nr [...] w przedmiocie zobowiązania z tytułu wpłat na PFRON za maj 2015 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 16 kwietnia 2019 r., sygn. akt III SA/Wa 2354/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę D. S.A. z siedzibą w D., zwane dalej "Skarżącą", na decyzję Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 lipca 2018 r. w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania z tytułu wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za maj 2015 r. Wymieniony wyrok, jak również inne przytoczone w niniejszym uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych, publikowane są na stronach internetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego (www.nsa.orzeczenia.gov.pl).

Skarżąca działając przez pełnomocnika – radcę prawnego - zaskarżyła powyższy wyrok w całości, zarzucając Sądowi pierwszej instancji:

1. na podstawie art. 174 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz.1270 z 2002 r. ze zm.), zwanej dalej "p.p.s.a.", naruszenie przepisów postępowania mające istotny wpływ na wynik sprawy tj.:

1.1. art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) p.p.s.a. poprzez nieuchylenie w całości zaskarżonej decyzji w następstwie niedostrzeżenia przez Sąd I instancji zaistniałego naruszenia przez Organ odwoławczy przepisu art. 233 § 1 pkt 1) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), zwana dalej "O.p.", poprzez jego nieprawidłowe zastosowanie. Wadliwość zaskarżonej decyzji ostatecznej polega na utrzymaniu w mocy decyzji Prezesa Zarządu PFRON z dnia 13 czerwca 2016 r. (WWO.DR.402.3.ZF.2016.ATS), jako wydanej z naruszeniem art. 165b § 3 pkt 2) w związku z § 1 O.p. Skarżąca wykazywała w toku postępowania administracyjnego jak i sądowoadministracyjnego, że nie było podstaw do zastosowania w przedmiotowej sprawie wyjątkowego unormowania umożliwiającego wszczęcie postępowania przez Prezesa Zarządu PFRON po upływie 6 miesięcznego terminu od zakończenia kontroli podatkowej, gdyż:

1.1.1. zasadę wszczęcia postępowania w terminie 6 miesięcy od zakończenia kontroli normuje art. 165b § 1 O.p. Postępowanie może być wszczęte nie później niż w terminie 6 miesięcy od zakończenia kontroli, a to następuje z dniem doręczenia kontrolowanemu protokołu kontroli podatkowej. A przy tym protokół kontroli w ujęciu tego przepisu nie może być rozumiany jako "informacja od organów podatkowych lub od innych organów" w świetle art. 165b § 3 pkt 2 O.p.;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne