30.09.2022

Wyrok NSA z dnia 30 września 2022 r., sygn. I OSK 1416/22

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Karol Kiczka po rozpoznaniu w dniu 30 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] S.A. w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 lutego 2022 r. sygn. akt I SA/Wa 3166/21 w sprawie ze sprzeciwu [...] S.A. w Warszawie od decyzji Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 8 listopada 2021 r. nr DO-II.7610.523.2019.KC w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa użytkowania wieczystego gruntu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 2 lutego 2022 r., sygn. akt I SA/Wa 3166/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił sprzeciw Polskich Kolei Państwowych S.A. w Warszawie od decyzji Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 8 listopada 2021 r. nr DO-II.7610.523.2019.KC w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Zaskarżoną sprzeciwem do Sądu decyzją Minister Rozwoju i Technologii, po rozpatrzeniu odwołania Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej, działając na podstawie art. 138 § 2 k.p.a., uchylił w całości decyzję Wojewody Śląskiego z 16 kwietnia 2014 r., którą organ ten stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem 27 października 2000 r. przez Polskie Koleje Państwowe w Warszawie, prawa użytkowania wieczystego gruntu Skarbu Państwa, położonego w Dąbrowie Górniczej, obręb Strzemieszyce Wielkie, oznaczonego na km 1 jako działka nr 64 o pow. 5,4196 ha, dla której prowadzona jest księga wieczysta nr KA1D/00053638/2, wraz z prawem własności urządzeń znajdujących się na opisanym gruncie, obejmujących fragment linii kolejowej nr 162 relacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza wraz z pozostałą infrastrukturą towarzyszącą. W motywach rozstrzygnięcia Minister wskazał, że ustalenie przez organ I instancji, że działka nr 64 w dniu 5 grudnia 1990 r. w części była zajęta pod pas drogi publicznej, a następnie wydanie przez ten organ decyzji uwłaszczającej PKP S.A. tą działką w trybie art. 34 stawy z 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U. Nr 84, poz. 948 ze zm., dalej: u.PKP) - musi zostać ocenione jako nieprawidłowe. Ustalenie, iż część wnioskowanej do uwłaszczenia działki była zajęta pod drogę publiczną, a zatem ustalenie, iż tylko część działki była w wyłącznym posiadaniu PKP S.A. w dacie 5 grudnia 1990 r. - powinno skutkować podjęciem czynności zmierzających do fizycznego wyodrębnienia działki podlegającej uwłaszczeniu. Przy tym należy mieć również na uwadze treść art. 96 ust. 1b ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1990; dalej: u.g.n.). W związku z tym Minister stwierdził, że w ponownie prowadzonym postępowaniu organ I instancji uzupełni akta sprawy m.in. o dokumenty geodezyjne wykonane przez uprawnionego geodetę oraz jednoznacznie ustali w jakiej części przedmiotowa działka nr 64 w spornej dacie była zajęta pod drogę publiczną gminą ul. Jamki, a także wyjaśni w jakiej części działka ta była w wyłącznym posiadaniu PKP S.A. w spornej dacie. Wyjaśnienie tych kwestii pozwoli na ustalenie, czy w niniejszej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki uwłaszczenia określone w art. 34 u.PKP i czy nie zaistniała negatywna przesłanka uwłaszczenia, tj. naruszenie praw osób trzecich.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne