Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    17.11.2022

    Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2022 r., sygn. III OSK 3402/21

    Inne

    Dnia 17 listopada 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia NSA Tamara Dziełakowska sędzia del. WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w dniu 17 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych M.S. oraz Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 lipca 2020 r. sygn. akt VII SAB/Wa 92/20 w sprawie ze skargi M.S. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie skierowania wniosku o wyrażenie przez Sejm zgody na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej oddala skargi kasacyjne.

    Uzasadnienie

    Pismem z dnia 28 marca 2019 r. M.S. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na przewlekłe prowadzenie przez Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej postępowania w sprawie skierowania do Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych Sejmu wniosku o wyrażenie przez Sejm zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła [...], pełniącego funkcję Marszałka Sejmu [...] kadencji.

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 10 lipca 2019 r. sygn. IV SAB/Wa 464/19 odrzucił skargę, wskazując, iż przedmiot zaskarżenia nie jest objęty kognicją sądu administracyjnego, zaś Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej nie jest organem administracji publicznej.

    Po rozpoznaniu skargi kasacyjnej M.S. od w/w postanowienia, Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z dnia 17 stycznia 2020 r. sygn. akt I OSK 2760/19 uchylił zaskarżone postanowienie, przyjmując że przedmiotowa skarga na przewlekłe prowadzenie przez Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej postępowania w przedmiocie skierowania wniosku o wyrażenie przez Sejm zgody na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej – podlega kognicji sądów administracyjnych. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia stwierdził m.in., że nawet jeśli przepisy nie nadają organowi władzy publicznej przymiotu organu administracji publicznej, to często specyfika (przedmiot) załatwianych spraw może wskazywać, iż w istocie rzeczy w danym przypadku mówimy o wykonywaniu administracji publicznej. W sprawie decydująca była odpowiedź na pytanie, czy działalność Marszałka Sejmu we wstępnej fazie postępowania parlamentarnego, tj. przed skierowaniem wniosku o wyrażenie zgody na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej przez Marszałka Sejmu do Komisji, wyraża się w akcie lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej w skrócie "p.p.s.a."). Aby tak było, oparte na przepisach prawa formy działania Marszałka Sejmu w sprawach indywidualnych powinny mieć charakter jednostronny, władczy i publicznoprawny. Nie budzi wątpliwości, iż przewidziane w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. pojęcie "przepisów prawa" nie oznacza wyłącznie przepisów prawa administracyjnego. Wymieniona regulacja nie wprowadza żadnych kwalifikatorów niezbędnych do odczytania znaczenia tego pojęcia, zaś każda zawężająca interpretacja może prowadzić do wyjęcia danego aktu lub czynności poza zakres właściwości sądów administracyjnych. Pojęcie "przepisów prawa" oznaczać więc może regulacje znajdujące się w innych niż Kodeks postępowania administracyjnego aktach prawnych, w tym w ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j.: Dz. U. 2018, poz. 1799 ze zm., dalej w skrócie "u.w.m.p.i.s."). Istotne jednak jest, aby przewidziane nimi formy działania ukierunkowane były na wykonywanie administracji. Zakwalifikowanie zachowania organu do czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., wymaga stwierdzenia, że będący jego podstawą przepis zawiera nakaz określonego działania, niemającego w zasadzie ustalonej formy. Podjęcie tak rozumianej czynności nie wymaga autorytatywnej konkretyzacji, lecz jedynie potwierdzenia uprawnienia bądź obowiązku. Czynność taka dotyczy normy istniejącej i tylko wtedy można przyjąć, że odnosi się do uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, gdy bez tej czynności nie dochodzi do ich urzeczywistnienia. Podjęcie czynności wpływa na sytuację prawną podmiotu bądź przez to, że sytuację tę wyznacza, bądź przez to, iż wywołuje określony skutek prawny, jaki obowiązujące prawo wiąże z tą czynnością. W tym kontekście, zdaniem NSA, miał rację skarżący, że przekazanie przez Marszałka Sejmu wniosku o wyrażenie zgody na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej organowi właściwemu wyczerpuje znamiona czynności z art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Jak wynika z przepisów u.w.m.p.i.s., uregulowano w nich precyzyjnie zachowania Marszałka Sejmu w odniesieniu do takiego wniosku – po sprawdzeniu jego kompletności Marszałek Sejmu zobowiązany jest każdorazowo skierować go do Komisji, względnie pozostawić bez rozpoznania w sytuacji, gdy mimo wezwania wniosek nie został poprawiony i uzupełniony. Tak wykreowane zachowanie Marszałka Sejmu w sposób wiążący wpływa więc na sytuację prawną skarżącego, uzależnione jest od niego bowiem kontynuowanie zagwarantowanej przez ustawodawcę procedury. Za wadliwy w takiej sytuacji uznać należało prezentowany przez Sąd pierwszej instancji pogląd, że Marszałek Sejmu nie podejmuje w odniesieniu do wniosku o wyrażenie zgody na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej żadnych działań o charakterze administrującym. W konsekwencji za dopuszczalną uznać należało w niniejszej sprawie kontrolę sądowoadministracyjną. NSA podkreślił, że ponownie rozpoznając sprawę, Sąd pierwszej instancji będzie zobowiązany uwzględnić powyższe wyjaśnienia i w oparciu o nie ocenić, czy Marszałkowi Sejmu można przypisać przewlekłość w postępowaniu zainicjowanym wnioskiem skarżącego o wyrażenie zgody na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    30.07.2024
    Wyrok NSA z dnia 30 lipca 2024 r., sygn. III OSK 3049/23
    Czytaj więcej
    23.07.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 23 lipca 2024 r., sygn. II FSK 1701/23
    Czytaj więcej
    23.07.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 23 lipca 2024 r., sygn. II FSK 1700/23
    Czytaj więcej
    22.07.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 22 lipca 2024 r., sygn. I FSK 207/23
    Czytaj więcej
    22.07.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 22 lipca 2024 r., sygn. I FSK 1265/22
    Czytaj więcej
    22.07.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 22 lipca 2024 r., sygn. I FSK 1268/22
    Czytaj więcej
    22.07.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 22 lipca 2024 r., sygn. I FSK 1295/22
    Czytaj więcej
    16.07.2024
    Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2024 r., sygn. III OSK 86/23
    Czytaj więcej
    16.07.2024
    Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2024 r., sygn. III OSK 97/23
    Czytaj więcej
    16.07.2024
    Postanowienie NSA z dnia 16 lipca 2024 r., sygn. III OSK 1116/23
    Czytaj więcej
    16.07.2024
    Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2024 r., sygn. III OSK 110/23
    Czytaj więcej
    09.07.2024
    Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2024 r., sygn. III OSK 2553/22
    Czytaj więcej
    03.07.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 3 lipca 2024 r., sygn. I FZ 26/24
    Czytaj więcej
    20.06.2024
    Odmowa udostępnienia informacji publicznej przez SKW - Wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2290/22
    Czytaj więcej
    13.06.2024 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 689/23
    Czytaj więcej
    27.05.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 27 maja 2024 r., sygn. I FSK 844/24
    Czytaj więcej
    21.05.2024
    Ograniczenia zdolności do czynności prawnych a wnioski o udostępnienie informacji publicznej - Wyrok NSA z dnia 21 maja 2024 r., sygn. III OSK 2229/22
    Czytaj więcej
    16.05.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 16 maja 2024 r., sygn. I FSK 1298/22
    Czytaj więcej
    16.05.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 16 maja 2024 r., sygn. I FSK 1289/22
    Czytaj więcej
    16.05.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 16 maja 2024 r., sygn. I FSK 1294/22
    Czytaj więcej
    16.05.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 16 maja 2024 r., sygn. I FSK 1405/22
    Czytaj więcej
    16.05.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 16 maja 2024 r., sygn. I FSK 1296/22
    Czytaj więcej
    16.05.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 16 maja 2024 r., sygn. I FSK 23/23
    Czytaj więcej
    16.05.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 16 maja 2024 r., sygn. I FSK 796/22
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.