17.01.2020

Postanowienie NSA z dnia 17 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 2760/19

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska po rozpoznaniu w dniu 17 stycznia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. S. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 lipca 2019 r., sygn. akt IV SAB/Wa 464/19 o odrzuceniu skargi M. S. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie skierowania wniosku o wyrażenie przez Sejm zgody na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 10 lipca 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę M. S. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie nieprzekazania Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych Sejmu RP wniosku z dnia 7 czerwca 2018 r. o wyrażenie przez Sejm zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła M. K. pełniącego funkcję [...], uznając że przedmiot skargi nie mieści się we właściwości rzeczowej sądu administracyjnego określonej w art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm., dalej: P.p.s.a.). Sąd I instancji wskazał, że składanie skargi na przewlekłe prowadzenie postępowania dopuszczalne jest jedynie w odniesieniu do tych aktów lub czynności, na które przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Zatem nie może ona dotyczyć innych czynności. Podkreślił, że przewlekłość organu powiązana być musi z kompetencją do wydania w danej sprawie decyzji, postanowienia, czy też innych aktów bądź czynności z zakresu administracji publicznej, dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Analiza treści skargi doprowadziła Sąd I instancji do konstatacji, że przedmiot zaskarżenia nie jest objęty kognicją sądu administracyjnego, zaś Marszałek Sejmu nie jest organem administracji publicznej. Postępowanie parlamentarne nie jest postępowaniem administracyjnym, nie stosuje się w nim przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. W postępowaniu o uchylenie immunitetu poselskiego zastosowanie znajdą wyłącznie przepisy ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2018 r. poz. 1799) oraz Regulaminu Sejmu z dnia 30 lipca 1992 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 32 z późn. zm.), dlatego, że ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora nie zawiera żadnego odesłania, nawet do odpowiedniego stosowania przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Z tego względu Sąd I instancji uznał, że brak jest jakichkolwiek podstaw do przyjęcia, że mamy do czynienia z postępowaniem administracyjnym oraz że Marszałek Sejmu jest organem administracji publicznej w rozumieniu K.p.a., zobowiązanym w tej sprawie do stosowania przepisów K.p.a. i do podjęcia aktu lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 P.p.s.a. Czynności Marszałka nie następują bowiem w żadnej z prawnych form działania administracji, wymienionych w powołanym wyżej przepisie art. 3 § 2. Skargi na te czynności (zaniechania) nie podlegają kontroli sądu administracyjnego, zarówno na podstawie art. 3 P.p.s.a., jak i na podstawie przepisów ustaw szczególnych, gdyż kwestionowane przewlekłe prowadzenie postępowania nie mieści się w kategorii aktów i czynności z zakresu administracji publicznej wskazanych w art. 3 § 2 pkt 1 - 4a i 9 P.p.s.a., których zaniechanie podlega skardze na przewlekłość organu. Z tego powodu powyższa skarga nie przysługuje także na przewlekłe prowadzenie postępowania przez organ administracji publicznej, bowiem zakres skargi na przewlekłe prowadzenie postępowania wyznaczają postanowienia art. 3 § 2 pkt 8 i 9 P.p.s.a., w świetle których zaskarżenie przewlekłego prowadzenia postępowania jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim dopuszczalne jest zaskarżenie decyzji, postanowienia oraz innych aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp