09.11.2022

Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2022 r., sygn. I OSK 2190/21

Nieruchomości

Dnia 9 listopada 2022 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędziowie: sędzia NSA Jolanta Rudnicka sędzia del. WSA Anna Wesołowska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2022 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 24 czerwca 2021 r., sygn. akt II SA/Sz 92/21 w sprawie ze skargi W.W. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] listopada 2020 r., nr [...] w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 24 czerwca 2021 r. oddalił skargę W.W. (Skarżąca) na decyzję Wojewody Z. (Wojewoda) z [...] listopada 2020 r. w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości.

Skarżąca wniosła skargę kasacyjną od powyższego wyroku zaskarżając go w całości i zarzucając mu :

I. na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a., naruszenie przepisów prawa materialnego, tj.:

1. art. 124 ust. 1 ustawy o z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (zwanej dalej "u.g.n.") poprzez:

a) jego niewłaściwe zastosowanie, polegające na zastosowaniu wskazanej w tym przepisie procedury, podczas gdy przedmiotowa inwestycja nie ma charakteru budowy w rozumieniu prawa budowlanego, co jest niezbędne do zastosowania procedury wskazanej w art. 124 ust. 1 u.g.n.;

b) jego zastosowanie w przedmiotowej sprawie, podczas gdy inwestycja objęta wnioskiem nie ma charakteru nowoprojektowanej inwestycji w tym znaczeniu, że na moment wystąpienia z wnioskiem przez inwestora była już zrealizowana inwestycja w postaci urządzenia do przesyłania energii elektrycznej, natomiast inwestycja wskazana we wniosku dotyczyła jedynie modernizacji inwestycji już zrealizowanej;

c) poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i w konsekwencji przyjęcie, iż przebudowa istniejącej inwestycji może być uznana za realizację inwestycji celu publicznego, podczas gdy z przepisów art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz art. 6 pkt 2 u.g.n. w związku z art. 3 pkt 6 i 7a Prawa budowlanego, wynika, iż realizowanie inwestycji polegającej na przebudowanie istniejącej już inwestycji skutkować powinno ewentualnym rozważaniem zasadności zastosowania instytucji wskazanej w art. 124bust. 1 u.g.n.;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne