16.11.2022

Postanowienie NSA z dnia 16 listopada 2022 r., sygn. III OW 88/22

Spór kompetencyjny/Spór o właściwość

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Komendanta [...] o rozstrzygniecie sporu kompetencyjnego pomiędzy Komendantem [...] a Wójtem Gminy L. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku Z. S. z dnia 20 czerwca 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza, który odbył ćwiczenia wojskowe w 2022 r. postanawia: wskazać Komendanta [...] jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 22 lipca 2022 r. Komendant [...] (dalej jako dowódca jednostki wojskowej) zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Wójtem Gminy L. (dalej jako organ samorządu terytorialnego) w przedmiocie rozpatrzenia wniosku Z. S. z 20 czerwca 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty należnego świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza, który odbył ćwiczenia wojskowe w 2022 r.

W uzasadnieniu wniosku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego dowódca jednostki wojskowej wskazał, że 20 czerwca 2022 r. do Wójta Gminy L. wpłynął wniosek Z. S. o ustalenie i wypłatę należnego świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie ze stosunku pracy w związku z odbytymi ćwiczeniami w dniach 6-15.06.2022 r. Dnia 15 lipca 2022 r. do Komendanta [...] wpłynęło zawiadomienie o przekazaniu w/w wniosku według właściwości. Jednak zdaniem dowódcy jednostki wojskowej, nie jest on organem właściwym do rozpoznania przekazanej mu sprawy. Zarzucił, że organ samorządu przekazując mu sprawę pominął art. 801 ust. 3 ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, zgodnie z którym do ćwiczeń wojskowych zaplanowanych na rok 2022 stosuje się przepisy dotychczasowe. Podkreślił, że przepis art. 801 ust. 3 nie precyzuje, tak jak na przykład ust. 5, że dotyczy on jedynie kwestii powoływania i odbywania ćwiczeń wojskowych, zatem zasadnym jest założenie, że art. 801 ust 3 odnosi się do szeroko pojętych norm prawnych związanych z ćwiczeniami wojskowymi planowanymi na 2022 r., w tym również kwestii wypłaty świadczenia rekompensującego. Tym samym zastosowanie powinien mieć art. 119a ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 sierpnia 2015 r. w sprawie sposobu ustalenia i trybu wypłacania świadczenia pieniężnego żołnierzom rezerwy oraz osobom przeniesionym do rezerwy niebędącym żołnierzami rezerwy. Mimo wejścia w życie nowego rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 maja 2022 r. na podstawie art. 312 ust. 11 to zasady co do ćwiczeń na 2022 r. określono na poziomie ustawowym w przepisach przejściowych i dostosowujących zatem należy dać im pierwszeństwo przed przepisami powołanego aktu wykonawczego zgodnie z regułami kolizyjnymi. W związku z powyższym dowódca jednostki wniósł o uznanie organu jednostki samorządu terytorialnego jako organu właściwego do wypłaty.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty