29.06.2022

Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2022 r., sygn. I OSK 2660/20

Administracyjne postępowanie

 

Dnia 29 czerwca 2022 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie: sędzia NSA Monika Nowicka sędzia NSA Piotr Przybysz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2022 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 4 sierpnia 2020 r., sygn. akt II SAB/Rz 33/20 w sprawie ze skargi R. S. na bezczynność Wójta Gminy D. w przedmiocie wprowadzenia zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Uzasadnienie:

Wyrokiem z 4 sierpnia 2020 r., sygn. akt II SAB/Rz 33/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie po rozpoznaniu sprawy ze skargi R. S. na bezczynność Wójta Gminy D. w sprawie wprowadzenia zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków zobowiązał Wójta Gminy D. do przekazania wniosku skarżącego R. S. z 13 marca 2020 r. do właściwego organu niezwłocznie po zwróceniu przez Sąd akt sprawy, stwierdził, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, zasądził od Wójta Gminy D. na rzecz skarżącego R. S. kwotę 100 zł (słownie: sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. Wyrok ten, podobnie jak i pozostałe wyroki sądów administracyjnych przywołane poniżej, jest dostępny na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa.gov.pl/.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożył Wójt Gminy D., reprezentowany przez adwokata, zaskarżając wyrok w całości. Zaskarżonemu wyrokowi, zarzucił:

I. obrazę przepisów prawa materialnego, to jest art. 1 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy, a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw, poprzez jego naruszenie i błędne niezastosowanie w przedmiotowej sprawie, w sytuacji gdy jak wynika z dyspozycji cytowanego przepisu, obowiązki związane z prostowaniem wydawanych aktów własności ziemi czy stwierdzeniem ich prawomocności należą do kompetencji organów gminy (por. wyrok WSA z 29 marca 2006 r., IV SA/Wa 2403/05, oraz postanowienie NSA z 23 kwietnia 2010 r., II OW 2/10), a zatem w tym stanie rzeczy przesłanie Wniosku R. S. w przedmiocie "wprowadzenia zmian w operacie gruntów i budynków" do Starosty K. było całkowicie bezzasadne - mając przy tym na uwadze fakt, iż sprawy związane z aktami własności ziemi weszły do właściwości organów gminy i nie należą, ani też nigdy nie należały do zadań zakresu administracji rządowej - dlatego też w rozpatrywanym przypadku nie doszło do bezczynności Organu - Wójta Gminy D., a tym bardziej z rażącym naruszeniem prawa;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne