28.01.2022 Kadry i płace

Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2022 r., sygn. III OSK 3520/21

Ilekroć projekt aktu prawnego dotyczy materii wskazanej w art. 1 ust. 1, art. 4 i art. 6 u.z.z., odpowiednie organizacje związkowe uprawnione będą do zaopiniowania projektu takiego aktu, a właściwy organ zobowiązany będzie do przedłożenia projektu aktu do zaopiniowania zgodnie z art. 19 ust. 2 u.z.z.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie Sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Miasta E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 6 sierpnia 2020 r. sygn. akt II SA/Ol 454/20 w sprawie ze skargi Gminy Miasta E. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] maja 2020 r. nr [...] w przedmiocie likwidacji jednostki budżetowej Pogotowie Socjalne z siedzibą w E. przy ul. [...] oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie zaskarżonym wyrokiem z dnia 6 sierpnia 2020 r. sygn. akt II SA/Ol 454/20 oddalił skargę Gminy Miasta E. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] maja 2020 r., nr [...] stwierdzające nieważność uchwały Rady Miejskiej w E. Nr [...] z dnia [...] kwietnia 2020 r. w sprawie likwidacji jednostki budżetowej - Pogotowie Socjalne z siedzibą w E. przy [...].

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej wskazał, że istota sporu w rozpoznawanej sprawie dotyczy charakteru prawnego uchwały w sprawie likwidacji jednostki budżetowej Pogotowia Socjalnego z siedzibą w E. i podlegania jej rygorom art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 263 z późn. zm.) zwanej dalej w skrócie u.z.z. Zgodnie z powyższym przepisem organizacja związkowa ma prawo opiniowania projektów aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych i organy samorządu terytorialnego mają obowiązek przedłożenia takich aktów prawnych do zaopiniowania odpowiednim władzom statutowym związku, wyznaczając termin do przedstawienia opinii, który nie powinien być krótszy niż 30 dni i może być skrócony maksymalnie do 21 dni ze względu na ważny interes publiczny. Nieprzedstawienie opinii w wyznaczonym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażania.

Podkreślono, że strona skarżąca akcentowała, że kwestionowana uchwała nie jest aktem prawa miejscowego nie zawiera bowiem norm generalnych i abstrakcyjnych. Ma charakter wewnętrzny, gdyż jej adresatem nie jest społeczność lokalna, lecz jednostka podległa gminie, której działanie nie jest obligatoryjne. Argumentowano, że uchwała o likwidacji dotyczy tylko indywidualnych interesów zatrudnionych w niej dotychczas pracowników, którzy mogą poszukiwać ochrony na podstawie Kodeksu pracy i dlatego uznano, że uchwała o likwidacji jednostki nie podlega opiniowaniu. Do stanowiska tego odniósł się Wojewoda w zaskarżonym rozstrzygnięciu nadzorczym prawidłowo przyjmując, że uchwała ta podlega opiniowaniu przez związki zawodowe.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty