Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2022 r., sygn. II GSK 317/22
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Krystyna Anna Stec (spr.) Sędzia del. WSA Artur Adamiec po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. (...) Sp. z o.o. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 2 grudnia 2021 r. sygn. akt II SA/Ol 894/21 w sprawie ze skargi S(...Sp. z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 11 sierpnia 2021 r. nr 2801-IOC.48.10.2021.MP w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonywanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Celno-Skabowego w Olsztynie z dnia 25 maja 2021 r. nr 378000-COC2.48.67.2020.DG, 3. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie na rzecz S(...Sp. z o.o. w K.3400 (trzy tysiące czterysta) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 2 grudnia 2021 r, sygn. akt II SA/Ol 894/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę S. Sp. z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z [...] sierpnia 2021 r. w przedmiocie kary za niezapewnienie przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transport.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 12 lipca 2020 r., na drodze krajowej nr 7 w miejscowości Nowe Pole, funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej zatrzymali do kontroli zespół pojazdów, którym przewożony był towar o kodzie CN 27111397 (węglowodory gazowe). Przewóz podlegał systemowi monitorowania zgodnie ustawą z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 859 ze zm., dalej: ustawa SENT). Na podstawie danych zawartych w systemie ustalono, że w dniu [...] lipca 2020 r. B. S.A., jako podmiot wysyłający, przesłała do rejestru osiem zgłoszeń, objętych zbiorczym numerem referencyjnym [...]. Zgłoszenia były kompletne. Przewóz rozpoczęty został od miejsca załadunku w Gdańsku ul. E. [...] w dniu 12 lipca 2020 r. o godzinie 7:41. Skarżąca spółka, jako przewoźnik, nie wywiązała się ze swoich obowiązków, gdyż od momentu rozpoczęcia przewozu do czasu kontroli (8:38) dane geolokalizacyjne przewozu objętego zgłoszeniem nie były przekazywane do rejestru SENT. Sygnał GPS z lokalizatora [...], w który wyposażony był pojazd, pojawił się w rejestrze zgłoszeń w trakcie kontroli drogowej, po uruchomieniu aplikacji przez kierowcę. Kontrola przewozu miała miejsce przed dostawą towaru do pierwszego miejsca dostawy. Pozostała trasa, tj. od miejsca kontroli do poszczególnych miejsc dostaw wskazanych w zgłoszeniach pojedynczych, była monitorowana (dane geolokalizacyjne były przekazywane do systemu SENT). Organ I instancji uzyskał też informację z Departamentu Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej, że w dniu 12 lipca 2020 r. od godziny 00:49 do godziny 08:39 nie odnotowano wadliwego działania systemu SENT GEO, które mogłoby wpłynąć na przyjmowanie danych operatorów ZSL lub lokalizatorów Mobilnych Aplikacji Kierowcy. Organ I instancji wskazał, że zgodnie z art. 10a ust. 1 ustawy SENT przewoźnik, w trakcie całej trasy przewozu towaru objętego zgłoszeniem, jest obowiązany zapewnić przekazywanie aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego tym zgłoszeniem. Naruszenie tego obowiązku jest sankcjonowane karą określoną w art. 22 ust. 2a ustawy SENT w wysokości 10 000 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty