Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2021 r., sygn. II OSK 2942/20
Budowlane prawo
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łuczaj (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędzia NSA Czesława Nowak - Kolczyńska po rozpoznaniu w dniu 19 lutego 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A.Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 28 stycznia 2020 r. sygn. akt II SA/Kr 1260/19 w sprawie ze skargi A. Ł. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] września 2019 r. znak [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, wyrokiem z dnia 28 stycznia 2020r., sygn. akt II SA/Kr 1260/19, oddalił skargę A. Ł. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] września 2019 r. znak [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.
Zaskarżoną decyzją Wojewoda [...] utrzymał w mocy decyzję Starosty [...] z dnia [...] lipca 2019 r. znak: [...] zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą P. i M. Z. pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z garażem wraz z urządzeniami budowlanymi i infrastrukturą techniczną tj. instalacją energetyczną zalicznikową poprzez wykonanie wcinki w istniejący kabel i wprowadzenie obustronne od zestawu złączowo-pomiarowego ZK2a-1P w granicy działki kablem ziemnym YKY 4x10 mm do tablicy rozdzielczej w budynku, przyłącze do istniejącej studzienki gminnej sieci kanalizacji sanitarnej, instalacja wodociągowa z projektowanej studni kopanej, utwardzenie terenu (dojście, dojazd, miejsce na pojemnik do gromadzenia odpadów stałych) na dz. nr ewid. [...], [...] w miejscowości [...], gmina [...].
Uzasadniając oddalenie skargi na powyższą decyzję Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że w niniejszej sprawie nie zachodziły przesłanki do wyeliminowania zaskarżonej decyzji z obrotu prawnego. Sąd uznał, że organy przeprowadziły należycie postępowanie wyjaśniające, ustalając prawidłowo, że spełnione zostały wszystkie przesłanki wydania pozwolenia na budowę. W pierwszej kolejności Sąd wskazał, że nie stwierdzono naruszenia przepisów §12 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, albowiem prawidłowo udzielono zgody na odstępstwo od § 12 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia, pozwalające na wykonanie w projektowanym budynku na działce nr [...] ściany bez okien i drzwi w odległości od 0,00 m do 0,90 m od granicy tej działki budowlanej (od strony działki nr [...]). Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.), w przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, o których mowa w art. 7. Ocena, czy w danej sytuacji ma miejsce taki "szczególnie uzasadniony przypadek", należy do organów administracji architektoniczno-budowlanej, które powinny jej dokonać w oparciu o analizę materiału sprawy, w tym treści przepisu, od którego ma być udzielone odstępstwo, ukształtowania nieruchomości, na której ma być realizowany obiekt, stanu zagospodarowania nieruchomości sąsiednich, a ponadto w oparciu o ocenę proponowanych rozwiązań w świetle wiedzy technicznej. Organy administracji muszą przy tym mieć na uwadze, że zgodnie z art. 4 ustawy - Prawo budowlane każdy ma prawo do zabudowy nieruchomości gruntowej, do której wykaże swoje prawo do dysponowania nią na cele budowlane, pod warunkiem zgodności zamierzenia budowlanego z przepisami, co obejmuje poszanowanie występujących w obszarze oddziaływania obiektu uzasadnionych interesów osób trzecich (art. 5 ust. 1 pkt 9).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty