10.11.2021

Wyrok NSA z dnia 10 listopada 2021 r., sygn. II GSK 1705/21

Drogi publiczne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Urszula Wilk po rozpoznaniu w dniu 10 listopada 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 12 stycznia 2021 r. sygn. akt II SA/Gl 873/20 w sprawie ze skargi R. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia [...] maja 2020 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na zjazd z drogi publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

I

Wyrokiem z dnia 12 stycznia 2021 r. sygn. akt II SA/Gl 873/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, działając na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325; dalej jako: "p.p.s.a.") oddalił skargę R. N. (dalej jako: "skarżący") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia [...] maja 2020 r. w przedmiocie zezwolenia na zjazd z drogi publicznej.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Wnioskiem z dnia 20 grudnia 2019 r. uzupełnionym w dniu 3 lutego 2020 r. skarżący działający w imieniu własnym oraz jako pełnomocnik J. N. i E. K. do Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie o wydanie decyzji zezwalającej na lokalizację zjazdu z drogi powiatowej [...] do nieruchomości oznaczonej jako działki nr [...] i [...] obręb [...], przeznaczonego do obsługi komunikacyjnej wielorodzinnego budynku mieszkalnego z usługami.

Decyzją z dnia [...] lutego 2020 r. działając z upoważnienia Prezydenta Miasta Częstochowy orzeczono o odmowie lokalizacji przedmiotowego zjazdu.

Po rozpatrzeniu odwołania skarżącego, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Częstochowie decyzją z dnia [...] maja 2020 r. utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ odwoławczy stwierdził, że wydając decyzje w sprawie zezwolenia na lokalizację zjazdu lub jego przebudowę, kieruje się względami bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz kryteriami wyznaczonymi przez przepisy Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r., poz. 124 ze zm., dalej jako: "rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie"). Organ odwoławczy w ślad za organem pierwszej instancji uzasadniając odmowę lokalizacji zjazdu wyjaśnił, że w sytuacjach kolizyjnych, takich jak ta w niniejszej sprawie, zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz ochrona życia i bezpieczeństwa obywateli przeważa nad interesem indywidualnym jednostki, czy jej prawem własności. W konsekwencji zdaniem organu odwoławczego, organ pierwszej instancji, prawidłowo uznał rejon zatoki autobusowej za miejsce szczególne z uwagi na specyfikę odbywającego się ruchu, które klasyfikuje się jako inne stwarzające niebezpieczeństwo w ruchu drogowym, niż wskazane w § 113 ust. 7 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Organ odwoławczy podzielił także stanowisko organu pierwszej instancji, że lokalizacja planowanego zjazdu znajdowałaby się w obszarze oddziaływania skrzyżowania, co byłoby sprzeczne z § 113 ust. 7 pkt 1 przywołanego wyżej rozporządzenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne