26.11.2021

Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2021 r., sygn. II GW 79/21

 

Dnia 26 listopada 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia del. WSA Izabella Janson (spr.) po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku [...] z dnia [...] lipca 2021 r. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy [...] a Zarządem Dróg Miejskich w [...] w przedmiocie wskazania warunków dla możliwości realizacji zjazdu do działki z drogi publicznej postanawia: oddalić wniosek.

Uzasadnienie

Pismem z [...] lipca 2021r., Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział w [...] wniósł o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Zarządem Dróg Miejskich w [...] (dalej: "ZDM"), jako właściwego do rozpoznania sprawy o wydanie na podstawie art. 29 ust 1 ustawy z 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2020r., poz. 470 ze zm.) wskazania warunków dla możliwości realizacji zjazdu z drogi wojewódzkiej lub warunków dla przebudowy istniejącego zjazdu.

W uzasadnieniu wnioskodawca wskazał, że pismem z [...] czerwca 2021r. [...] wystąpił do ZDM o wskazanie warunków dla możliwości realizacji zjazdu do działki nr [...] z drogi wojewódzkiej nr [...] - ul. [...] lub warunków dla przebudowy z [...] istniejącego zjazdu do działki nr [...] dla potrzeb obsługi komunikacyjnej budynku usługowego projektowanego na działce nr [...] obręb [...],[...], gm. [...].

Pismem z [...] czerwca 2021r. ZDM przekazał wniosek do rozpatrzenia GDDKiA. ZDM wskazał, że nie jest właściwy w sprawie ww. wniosku i wskazał jako właściwy organ GDDKiA. Jako uzasadnienie powyższego podał: "zgodnie z wnioskiem zjazd ma odbywać się do drogi publicznej ul. [...] - dz. nr [...] (obręb ew. [...]). Ww. działka jest zarządzana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wobec powyższego, organem właściwym do rozpatrzenia wniosku jest GDDKiA."

W ocenie GDDKiA stanowisko ZDM nie znajduje uzasadnienia bowiem w przedstawionym stanie faktycznym sprawy bezspornym jest, że kwestia rozstrzygnięcia w sprawie zezwolenia na lokalizację/przebudowę zjazdu ma swoje oparcie w art. 29 ust. 1 ustawy z 21 marca 1985r. u.p.d., zgodnie z którym budowa lub przebudowa zjazdu należy do właściciela lub użytkownika nieruchomości przyległych do drogi, po uzyskaniu, w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu, z zastrzeżeniem ust. 2. Odnosząc powyższy przepis na grunt spornej sprawy GDDKiA wskazała, że zarządza autostradą (A4) przebiegającą m.in. w granicach administracyjnych [...], przy czym jak podkreślono objęty wnioskiem teren działki nr [...] nie przylega do ww. drogi. Teren ten przylega bezpośrednio do pasa drogowego drogi wojewódzkiej nr [...] (urządzonego m.in. na działkach nr [...] i [...]). Istniejący zjazd z [...] do działki nr [...] oraz planowany zjazd do działki nr [...] zlokalizowane są w odległości ponad 80 m od skrzyżowania łącznicy węzła w ciągu autostrady [...] na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr [...] i ul. [...]. Dodatkowo wskazano, że łącznicą węzła prowadzona jest kontynuacja [...]. Powołując się na orzecznictwo sądowe, GDDKiA podkreślił, że zgodnie art. 19 ust. 5 u.d.p., w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych oraz dróg, o których mowa i w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2a, jest prezydent miasta. Z powyższych przepisów jednoznacznie zatem wynika, że określenie podmiotu zarządzającego drogą publiczną jest ściśle uzależnione od kategorii danej drogi (postanowienie NSA z 23 października 2014r., sygn. akt II GW 22/14).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp