Wyrok NSA z dnia 25 czerwca 2021 r., sygn. I FSK 1400/20
Interpretacje podatkowe
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia WSA del. Maja Chodacka, po rozpoznaniu w dniu 25 czerwca 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 2 lipca 2020 r. sygn. akt I SA/OL 120/20 w sprawie ze skargi Gminy M. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 grudnia 2019 r. nr 0114-KDIP4.4012.733.2019.2.IT w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie, 2) zasądza od Gminy M. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 460 (słownie: czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 2 lipca 2020 r., sygn. akt I SA/Ol 120/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uwzględnił skargę Gminy M. (dalej "Gmina" lub "Skarżąca") na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej "organ") z 23 grudnia 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług i uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.
1. Przebieg postępowania przed organem podatkowym
We wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej Gmina wskazała, że realizuje projekt inwestycyjny w zakresie przebudowy nabrzeża Jeziora M., polegającej m. in. na poszerzeniu istniejącego nabrzeża w głąb jeziora, budowie nowej infrastruktury służącej do obsługi cumujących jednostek pływających oraz ogółowi mieszkańców Gminy i turystów. Planowana inwestycja zakłada powstanie ogólnodostępnej infrastruktury, obejmującej m. in. miejsca do cumowania statków pasażerskich i jachtów, prowadzenia handlu sezonowego, przymocowania prywatnych pomostów, prowadzenia wypożyczalni sprzętu wodnego, poboru energii elektrycznej i wody, prysznice, toalety oraz miejsca odbioru ścieków z jednostek pływających. Po dokonanej rozbudowie nabrzeże stanowić będzie teren dostępny nieodpłatnie dla ogółu społeczeństwa, lecz korzystanie ze znajdującej się na nabrzeżu infrastruktury będzie odpłatne, a udostępnianie miejsc dla celów prowadzenia działalności gospodarczej (handlu sezonowego, wypożyczalni sprzętu wodnego oraz prywatnych pomostów do cumowania jednostek pływających) wiązać się będzie z zawarciem odpowiednich umów cywilnoprawnych z podmiotami mającymi prowadzić taką działalność. Wysokość opłat z tytułu korzystania z odpłatnej infrastruktury nabrzeża określona zostanie na warunkach rynkowych, a sama sprzedaż towarów i dostarczanie usług na terenie nabrzeża podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zarządzanie terenem nabrzeża stanowić będzie działalność gospodarczą, a Gmina rozważa powierzenie tego zadania operatorowi (spółka komunalna), na podstawie umowy cywilnoprawnej. Operator zarządzałby terenem nabrzeża w imieniu Gminy i na jej rachunek. Z tytułu wykonywania przez operatora czynności z zakresu zarządzania terenem nabrzeża Gmina płaciłaby na jego rzecz ryczałtowe wynagrodzenie, ustalone zgodnie z warunkami rynkowymi, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty