30.07.2021 Podatki

Wyrok NSA z dnia 30 lipca 2021 r., sygn. III FSK 3859/21

Podatek od nieruchomości

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Dominik Gajewski, Sędzia WSA (del.) Paweł Dąbek, po rozpoznaniu w dniu 30 lipca 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 19 stycznia 2021 r. sygn. akt I SA/Rz 774/20 w sprawie ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu z dnia 8 września 2020 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2015 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z dnia 19 stycznia 2021 r., sygn. akt I SA/Rz 774/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę P. S.A. z siedzibą w W. (dalej: spółka, skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu z dnia 8 września 2020 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2015 r.

1.1. W uzasadnieniu wyroku sąd I instancji wskazał, że podziela stanowisko organów podatkowych, że w odniesieniu do gruntów, które skarżąca przekazała umową do odpłatnego korzystania przez L. Sp. z o.o. w Z., podatnikiem podatku od nieruchomości jest P. S.A., jako posiadacz samoistny. Właścicielem budowli na tych gruntach jest także P. S.A. i tylko ona może być uznana za podatnika, a co za tym idzie korzystać ze zwolnienia z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.), dalej: u.p.o.l., o ile spełnia dalsze przesłanki. Zwolnienie to ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że może z niego korzystać tylko zarządca infrastruktury kolejowej, a zwolnieniu podlegają budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty. Tylko zarządca infrastruktury, który posiada autoryzację bezpieczeństwa jest podmiotem uprawnionym do skorzystania z tego zwolnienia. L. Sp. z o.o. - dzierżawca budowli, nie posiadała w 2015 r. autoryzacji bezpieczeństwa, a to przesądza, że nie może być uznana za zarządcę infrastruktury w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym. Sam fakt wykonywania działalności operacyjnej w zakresie zarządzania linią kolejową nie jest wystarczający do przyznania statusu zarządcy infrastruktury, a odpowiednią autoryzację bezpieczeństwa L. Sp. z o.o. uzyskała dopiero w 2016 r. Niespornie też skarżąca spółka, będąca właścicielem spornych budowli, nie posiadała w 2015 r. autoryzacji bezpieczeństwa, a tym samym nie była w tym czasie zarządcą infrastruktury kolejowej, obowiązanym do jej udostępnienia licencjonowanym przewoźnikom kolejowym. Nie została więc spełniona podmiotowa przesłanka skorzystania ze zwolnienia z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit a) u.p.o.l. Opodatkowane budowle nie wchodziły również w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, czyli nie spełniona została również przesłanka przedmiotowa tego zwolnienia. Ponadto sąd I instancji nie potwierdził zasadności zarzutów w zakresie oceny stanu tych budowli w 2015 r., tj. ich powierzchni, jak i z jakich materiałów zostały wykonane (pełny tekst uzasadnienia oraz inne powoływane orzeczenia sądów administracyjnych dostępne na są na stronie http://orzeczenia.nsa.gov.pl/).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne