18.08.2020

Postanowienie NSA z dnia 18 sierpnia 2020 r., sygn. II OW 59/20

Spór kompetencyjny/Spór o właściwość

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) sędzia NSA Jolanta Sikorska po rozpoznaniu w dniu 18 sierpnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy z wniosku Starosty P. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Starostą P. a Mazowieckim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku Wspólnoty Mieszkaniowej nieruchomości przy ul. [...] w P. o podjęcie ponownej interwencji w sprawie hałasów postanawia: wskazać Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska jako organ właściwy w sprawie

Uzasadnienie

Pismem z dnia 6 lutego 2020 r. Starosta P. wniósł o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego zaistniałego pomiędzy nim, a Mazowieckim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w W. w sprawie rozpatrzenia wniosku Wspólnoty Mieszkaniowej nieruchomości przy ul. [...] w P. o podjęcie ponownej interwencji w sprawie hałasów generowanych na terenie nieruchomości przy ul. [...] w P., domagając się wskazania jako organu właściwego Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w W.

W uzasadnieniu wniosku Starosta podniósł, że wniosek Wspólnoty o podjęcie ponownej interwencji w sprawie hałasów generowanych na terenie nieruchomości przy ul. [...] w P. został mu przekazany przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w W. Jako podstawę prawną przekazania wniosku ww. organ wskazał art. 115a ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2019 r. poz. 1396 ze zm.). Dalej Starosta wyjaśnił, że na podstawie ww. przepisu starosta wydaje decyzję o dopuszczalnym poziomie hałasu, jedynie gdy wystąpią przekroczenia hałasu. W przeciwnym razie starosta nie podejmie żadnych działań. Starosta nie jest organem powołanym do kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska, zatem nie jest wyposażony w odpowiedni sprzęt i laboratoria do wykonywania zadań, w przeciwieństwie do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska. Nadto Starosta podkreślił, że wcześniej to Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w W. przekazywał do tut. organu protokół (sprawozdanie) z pomiaru hałasu, który był podstawą do ewentualnego wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu. Zatem decyzja o dopuszczalnym poziomie hałasu jest w kompetencji organu ochrony środowiska, natomiast dokonanie kontroli z zakresu ochrony środowiska, w tym kontroli m.in. poziomu hałasu, jest we właściwości wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp