Wyrok NSA z dnia 25 września 2020 r., sygn. II OSK 1142/20
Zasada dobrego sąsiedztwa powinna być interpretowana urbanistycznie, gdyż jej celem jest zachowanie ładu urbanistycznego. Dlatego też pojęcie "działki sąsiedniej" należy interpretować szeroko, jako nieruchomość lub część nieruchomości położoną w okolicy tworzącej pewną urbanistyczną całość, którą należy określić dla każdego przypadku oddzielnie. Wobec tego, dokonując wykładni § 3 rozporządzenia ws. sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy mieć na względzie ratio legis art. 61 u.p.z.p., którym jest ochrona ładu przestrzennego w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak po rozpoznaniu w dniu 25 września 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. B. i Z. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 13 lutego 2020r., sygn. akt II SA/Ol 790/19 w sprawie ze skargi J. B. i Z. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] sierpnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 13 lutego 2020 r., sygn. akt II SA/Ol 790/19, po rozpoznaniu skargi J. B. i Z. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] sierpnia 2019 r., nr [...], w przedmiocie warunków zabudowy oddalił skargę.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji decyzją z dnia [...] października 2018 r. nr [...], po ponownym rozpoznaniu sprawy, Wójt Gminy [...] ustalił na wniosek L. B. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku gospodarczego na działce nr [...], obręb [...], gm. [...]. Podstawę rozstrzygnięcia stanowił art. 4 ust. 2 pkt 2, art. 59 ust. 1, art. 60 ust. 1 i 4, art. 61 oraz art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1073 ze zm.) - zwanej dalej: "u.p.z.p". W uzasadnieniu wyjaśniono, że projekt decyzji uzgodniono z Zarządem Dróg Powiatowych w [...] oraz Geologiem Wojewódzkim. Ustalono, że wobec rozbiórki budynku gospodarczego na działce nr [...] w obrębie [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] umorzył postępowanie prowadzone w stosunku do tego budynku. Wskazano, że na etapie ustalenia warunków zabudowy analizie podlegają tylko warunki wymienione w art. 61 ust. 1 u.p.z.p. i jeśli zostaną one spełnione organ wydaje decyzję o warunkach zabudowy. Na tym etapie postępowania rozstrzyga się, czy w świetle przepisów u.p.z.p. oraz przepisów szczególnych, nie ma przeciwskazań do realizacji wnioskowanego zamierzenia. Zwrócono uwagę, że decyzja o warunkach zabudowy nie stanowi samodzielnej podstawy do realizacji inwestycji. Zgodność inwestycji z przepisami prawa budowlanego jest badana przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej w odrębnym postępowaniu. Podkreślono, że decyzja o warunkach zabudowy nie przesądza o szczegółowej lokalizacji budynku, w tym jego usytuowaniu w stosunku do granic działek sąsiednich, gdyż kwestia ta uzależniona jest od wniosku inwestora oraz będzie przedmiotem oceny przed organem architektoniczno-budowlanym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty