29.09.2020

Wyrok NSA z dnia 29 września 2020 r., sygn. II OSK 1456/20

Administracyjne postępowanie; Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak, Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński, Sędzia del. NSA Anna Żak (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 29 września 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 12 marca 2020 r., sygn. akt II SA/Sz 1038/19 w sprawie ze skargi A. W. na uchwałę Rady Miejskiej Białogardu z dnia 28 sierpnia 2019 r., nr XII/91/2019 w przedmiocie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 12 marca 2020r. w sprawie sygn. akt II SA/Sz 1038/19 oddalił skargę A. W. na uchwałę Rady Miejskiej w Białogardzie z 28 sierpnia 2019r. nr XII/91/2019.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Uchwałą z 28 sierpnia 2019 r., nr XII/91/2019 Rada Miejska Białogardu (dalej "Rada Miejska lub Rada "), na podstawie art. 25 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej "u.s.g."), wyraziła zgodę na rozwiązanie przez Zarząd Powiatu [...] stosunku pracy na stanowisku dyrektora Powiatowego Domu Samopomocy - Centrum Rehabilitacyjno-Kulturalne w [...] (dalej "PDS") z radnym Rady Miejskiej [...] A. W. (dalej "skarżący").

W uzasadnieniu uchwały wskazano, że w ocenie Rady podstawą rozwiązania stosunku pracy nie są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu, a inne dotyczące działań dyrektora wynikających z zakresu jego obowiązków służbowych w zakładzie pracy.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, A. W. wskazał na szereg uchybień przy podejmowaniu tej uchwały i z tego powodu wniósł o stwierdzenie jej nieważności. Zarzucił naruszenie art. 7 w zw. z art. 8 w zw. z art.77 § 1 k.p.a., a także § 53 ust.1 statutu Miasta [...] przez podjęcie zaskarżonej uchwały pomimo braku opinii przedmiotowo właściwej komisji, § 54 ust.1 tego statutu przez przedłożenie Razie Miejskiej projektu zaskarżonej uchwały z uchybieniem terminu, a także naruszenie art. 25 ust.2 u.s.g. przez jego wadliwe zastosowanie. Swoje stanowisko szeroko uzasadnił wskazując m.in. na to, iż rzeczywistą przyczyną zamiaru wypowiedzenia mu umowy o pracę jest sposób w jaki wykonuje on mandat radnego, ponieważ w trakcie realizowania mandatu radnego poprzedniej kadencji Rady Miejskiej [...] głosował zgodnie ze swoim przekonaniem, a nie z wolą szefa lokalnych struktur partyjnych na czele, których stoi nadal, obecny Starosta [...]. Podniósł, że próba zwolnienia go z pracy nie ma związku z jakoby wadliwą pracą lecz ma w istocie stanowić "karę" za niezależność wykonywania mandatu radnego. Skarżący zarzucił również, że uzasadnienie uchwały liczy łącznie trzy zdania, przez co w sposób oczywisty nie spełnia wymogów jakie wymagane są w stosunku do uchwały podjętej w trybie art. 25 ust. 2 u.s.g. Uzasadnienie to nie zawiera żadnych ustaleń faktycznych, ani żadnego wnioskowania, w konsekwencji czego nie znane są motywy Rady, które skłoniły ją do uznania, że nie zachodzą przesłanki do obligatoryjnej odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne