14.10.2020

Wyrok NSA z dnia 14 października 2020 r., sygn. II OSK 1622/20

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łuczaj (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Marzenna Linska - Wawrzon Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz po rozpoznaniu w dniu 14 października 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej S.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 listopada 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 1328/19 w sprawie ze skargi S. K. na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...]marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. zasądza od [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz S.K. kwotę 540 (pięćset czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 7 listopada 2019r., sygn. akt VII SA/Wa 1328/19, oddalił skargę S. K. na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania.

Zaskarżonym postanowieniem [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 144 k.p.a. i art. 83 ust. 2 Prawo budowlane, utrzymał w mocy postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z [...] lutego 2019 r. nr [...], którym na podstawie art. 61 a § 1 i art. 123 § 1 k.p.a. odmówiono wszczęcia - na wniosek S. K. - postępowania naprawczego w trybie art. 51 Prawa budowlanego, dotyczącego budynku wielorodzinnego przy ul. [...] [...] w [...]. Organ wskazał, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] odmówił wszczęcia postępowania z innych uzasadnionych przyczyn, podnosząc, że postępowanie w trybie art. 51 Prawa budowlanego można prowadzić w przypadku istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę. Z akt wynika, że budynek posiadał pozwolenie na budowę, którego nieważność stwierdził [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, jak i wszystkich decyzji zezwalających na budowę. Wyeliminowano też pozwolenie na użytkowanie. Ponadto, na wniosek skarżącego Prezydent Miasta [...] wszczął postępowanie w sprawie pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. [...] [...] w [...], które postanowieniem z 9 kwietnia 2018 r. zawiesił z uwagi na konieczność uzyskania odstępstwa od warunków technicznych. [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego zaznaczył przy tym, że organy architektoniczno-budowlane i nadzoru budowlanego mają odmienne kompetencje (art. 82 i 83 Prawo budowlane), co wskazuje na odrębność postępowania w trybie 37 ust. 2 i art. 51 Prawa budowlanego. Niemniej wszczęcie na tym etapie postępowania nadzorczego do inwestycji, co do której toczy się postępowanie architektoniczno- budowlane, doprowadziłoby do równoległych dwóch postępowań przez dwa inne organy do tego samego przedmiotu - doprowadzenia do stanu zgodnego z prawem ww. budynku poprzez sporządzenie dokumentacji projektowej. Organ nie znalazł zatem podstaw, do podejmowania czynności w zakresie objętym wnioskiem z 12 lutego 2019 r.

Skargą S. K. zaskarżył powyższe postanowienie, zarzucając mu naruszenie: art. 37 ust. 2 i art. 51 w zw. z art. 83 Prawa budowlanego poprzez ich błędną wykładnię, gdyż organ pominął fakt, że jest jedynym właściwym organem do wydania pozwolenia na wznowienie robót, o co wnioskował skarżący, a co skutkowało błędnym przyjęciem, że zachodzi tożsamość przedmiotowa i podmiotowa między sprawami; art. 7, art. 77 § 1 i art. 80 k.p.a. z uwagi na to, że organ architektoniczno- budowlany nawet po podjęciu postępowania nie jest uprawniony do wydania pozwolenia na budowę, bowiem - z uwagi na zaawansowany etap prac - konieczne jest pozwolenie na wznowienie robót przez organ nadzoru budowlanego, a pozwolenie na budowę organ może wydać tylko przed rozpoczęciem robót; art. 61a k.p.a. poprzez bezzasadną odmowę wszczęcia postępowania w skutek stwierdzenia, że doprowadziłoby to do równoległych postępowań z zakresu prawa budowlanego przez dwa odrębne organy do tego samego podmiotu, podczas gdy postępowanie przez organem administracyjno-budowlany nie zostało prawomocnie zakończone i organ ten z uwagi na zaawansowany stan robót nie jest umocowany do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, a ponadto zawiesił postępowanie - nie zachodzi zatem tożsamość przedmiotowa postępowań; art. 61 k.p.a. poprzez jego niezastosowanie w związku z wykonaniem robót, a prowadzenie dalszych prac może nastąpić tylko po wydaniu decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót w trybie art. 51 Prawa budowlanego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne